دنباله دار، سحابی جغد و کهکشان

بیگ بنگ: در این عکس تلسکوپی که در ۲۱ مارس ثبت شده، گویی دنباله دارِ ۴۱P/Tuttle-Giacobini-Kresak در مسیر کهکشان مسیه ۱۰۸ قرار گرفته است، این دنباله دار دارای یک میدان دید به وسعت ۱ درجه در آسمان است.

با مشاهدۀ آسمان بهاری در سمت شمال، درست در زیر صورت فلکی دب اکبر می توان این دنباله دارِ سبز رنگِ که در حال محو است را نظاره کرد، این دنباله دار تقریبأ ۷۵ ثانیۀ نوری با سیاره مان فاصله دارد. در این نما کهکشان مارپیچی و گرد و غباریِ مسیه ۱۰۸ (در پایین مرکز) که ۴۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، قابل مشاهده است. همچنین در سمت راست بالای تصویر، سحابی سیاره نما با ستارۀ مرکزی داغِ پیرش به نام مسیۀ ۹۷ (سحابی جغد) که فقط ۱۲ هزار سال نوری با ما فاصله دارد، به خوبی دیده می شود. این دنباله دارِ دوره ای و ضعیف که بر اساس اسم کاشف و کاشفین مجددش نام گذاری شده برای اولین بار در سال ۱۸۵۸ مشاهده شد و دوباره در سال های ۱۹۰۷ و ۱۹۵۱ رویت شد. انطباقِ محاسبات مداری نشان داد که همین دنباله دار در زمان های جداگانه ای دیده شده است. زمانیکه دنباله دار ۴۱P در طول ۱۰۰ سال در ۱ آوریل در نزدیکترین موقعیت به زمین قرار گیرد، با یک دوره ی ۵٫۴ ساله به دور خورشید می گردد.