دو دنباله دار و یک خوشه ستاره ای

بیگ بنگ: دو نقطه غیرعادی در حال نزدیکی به خوشه ستاره ای معروف پروین هستند. این نقاط در این تصویر که هر شب تنها به مقدار کمی حرکت می کنند در واقع دنباله دارهایی در منظومه شمسی مان هستند که به طور اتفاقی در میدانی از ستارگانی با فاصلۀ چند سال نوری سرگردان شده اند.

در سمت چپ ِ تصویر، دنباله دار C/2017 O1 ASAS-SN، یک بلوک چند کیلومتری از یخِ در حال تبخیر، هالۀ درخشانی از گاز را ایجاد می کند که با کربن سبز رنگ احاطه شده است. این دنباله دار یک دنبالۀ کوچک هم در سمت راست ِ خود دارد. در نزدیکی مرکز عکس نیز دنباله دار C/2015 ER61 PanSTARRS قرار دارد که بلوک غول پیکری از یخِ در حال تبخیر است و یک دم طولانی در سمت راستش دارد. در بالای عکس سمت راست، خوشه پروین قرار دارد؛ پروین خوشه ستاره ای باز است که با ستارگان آبی روشن احاطه شده و گرد و غبار پیرامونش را روشن می کند. این عکس که تقریبأ دو هفته پیش گرفته شده به حدی عمیق است که می توان گرد و غبار بین ستاره ای رشته ای را در طول کل میدان دنبال کرد. خوشۀ ستاره ای پروین با چشم غیرمسلح قابل رویت است اما برای مشاهده دنباله دارها باید از دوربین دوچشمی استفاده کرد.