زحل به رنگ آبی و طلایی

بیگ بنگ: چرا بخشی از زحل به رنگ آبی است؟ این تصویر برجسته از سیاره زحل نشان می دهد انسان در نزدیکی این دنیای حلقه ای غول پیکر چه می بیند. این عکس در مارس ۲۰۰۶ توسط کاوشگر فضایی کاسینی که اکنون به دور زحل در حال گردش است گرفته شده.

در اینجا حلقه های باشکوه زحل مستقیما به شکل یک خط عمودی باریک دیده می شوند. حلقه ها ساختار پیچیده شان را در میان سایه های تاریکی که در سمت چپ ِعکس ایجاد کرده اند، نمایان می کنند. انسلادوس قمر زحل نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر وسعت دارد و در برآمدگی صفحۀ حلقه ها دیده می شود. بخشی از نیمکره شمالی زحل به رنگ آبی دیده می شود به همان دلایلی که آسمان سیارۀ زمین آبی رنگ است. مولکول ها در بخش های بدون ابر در اتمسفر هر دو سیاره در انتشار رنگ ِ آبی، بهتر از قرمز عمل می کنند. هرچند وقتی به عمق ابرهای زحل نگاه می کنید، یک فرضیه این است که ابرها در اینجا بالاترند. مشخص نیست که چرا جنوب ِ زحل همان هاله آبی یکسان را نمایان نمی کند _ ماموریت فضاپیمای کاسینی چندی دیگر با یک شیرجۀ نهایی دراماتیک در جو زحل به پایان می رسد.