زنجیره ای از کهکشان ها

بیگ بنگ: از بالا تا پایین این تصویر موزاییکی تلسکوپی رنگی و گسترده زنجیره ای از کهکشان ها بنام مارکاریان، هستۀ خوشه کهکشانی سنبله را به کهکشان مارپیچی گرد و غباری مسیه ۶۴ متصل می کند.

کهکشان ها در میدان دیدی که به اندازۀ ۲۰ ماه کامل در آسمان شبِ چشم نواز وسعت دارد، پراکنده شده اند. این چارچوب کیهانی با ستاره های پیش زمینه ای از صورت فلکی سنبله و صورت فلکیِ مرتب گیسو و همچنین سحابی گرد و غباری کم نور در بالای صفحۀ کهکشان راه شیری پر شده است. اگر با دقت نگاه کنید می‌توانید “چشم‌های مارکاریان” را در بالای چارچوب ِ تصویر مشاهده کنید، یک جفت کهکشان برخوردی پرآوازه که نزدیک M87، کهکشان بیضی شکل غول‌پیکر ِ خوشه‌ی دوشیزه دیده می‌شوند.

در انتها، می توانید به مسیه ۶۴ نگاه کنید که همچنین کهکشان“زیبای خفته” (یا سیه چشم) نامیده می شود. خوشه سنبله نزدیکترین خوشه کهکشانی بزرگ به گروه کهکشان محلی است. کهکشان های خوشه سنبله تقریبأ ۵۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند، اما M64 حدود ۱۷ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

1. ماکان گفت:

شگفت انگیزه…..
    این همه عظمت و بزرگی باورنکردنیه.