ستارگان پرجرم در وسترلند ۱

بیگ بنگ: خوشۀ ستاره ای وسترلند ۱ منزلگاه بزرگترین و پرجرم ترین ستارگانِ شناخته شده است. این خوشه سربرگِ ستاره وسترلند ۲۶-۱ است؛ این ستاره در واقع یک ستارۀ غول پیکر سرخ رنگ است و به حدی بزرگ میباشد که اگر در مرکز منظومۀ شمسی ما قرار داشت، تا فراتر مدار مشتری گسترده می شد.

همچنین، این خوشۀ ستاره ای جوان منزلگاه ۳ ستارۀ غول پیکرِ دیگر، ۶ ستاره فوق غول پیکر زرد رنگ، ۲۴ ستاره ولف-رایه و حتی چند ستاره غیرمعمول است که همچنان تحت بررسی قرار دارند. وسترلند ۱ تقریبأ ۱۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و یک آزمایشگاه خوب را برای ستاره شناسان فراهم می کند تا روند دگرگونی ستارگان پرجرم را مطالعه کنند. این تصویر برجسته از وسترلند ۱ توسط تلسکوپ فضایی هابل به سمت صورت فلکی جنوبی آتشدان گرفته شده است. اگرچه وسترلند ۱ فعلأ به عنوان یک خوشۀ «فوق» باز طبقه بندی شده، ممکن است ظرف چند میلیارد سال آتی به یک خوشه کروی کم جرم تکامل پیدا کند.

1. Endless گفت:

پس احتمال انفجار ابرنواختری در این خوشه خیلی زیاده