شبیه سازی ماده تاریک در جهان

بیگ بنگ: آیا جهان ما تسخیر شده است؟ در این نقشه از ماده تاریک اینگونه به نظر می رسد. گرانش مادۀ تاریک ِ نامرئی می تواند توضیح دهد که چرا کهکشان ها با این سرعت می چرخند، چرا کهکشان با این سرعت به دور خوشه ها می چرخند، چرا لنزهای گرانشی نور را با چنین قدرتی منحرف می کنند و چرا ماده مرئی هم در جهان محلی و هم در تابش پس زمینۀ مایکروویو کیهانی منتشر می شود.

این عکس برجسته از موزه تاریخچه طبیعی آمریکا، “بخش جهان تاریک” مثالی از چگونگی تسخیر جهان ما توسط ماده تاریک را نشان می دهد. در این فریم با شبیه سازی کامپیوتری دقیق، رشته های در هم تنیدۀ ماده تاریک که با رنگ سیاه نشان داده شده اند همانند تار عنکبوت جهان را تسخیر کرده اند، درحالی که توده های مادۀ باریونی آشنا به رنگ نارنجی دیده می شوند. این شبیه سازی ها انطباق آماری خوبی با مشاهدات نجومی دارند. در این رویداد به نظر ترسناک، ماده تاریک – اگرچه در اینجا کاملا نامعلوم و به شکل ناشناخته ای است – دیگر عجیب ترین منبع گرانش در جهان به نظر نمی رسد. افتخار گرانش اکنون به انرژی تاریک اعطا می شود که منبع یکنواخت تری از گرانش دافعه ای ایجاد می کند و به نظر می رسد بر کل انبساط کیهان، سلطه دارد.

1. bahram گفت: