بیگ بنگ: آن نور در آسمان چیست؟ یک شفق قطبی. یک حفرۀ تاجی بزرگ ماه گذشته باز شد، یعنی چند روز قبل از اینکه این عکس گرفته شود. این حفره ابری از الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های پرسرعت را به سمت زمین فرستاد.

قسمتی از ذرات طوفان خورشیدی به جو زمین برخورد کرده و شفق‌های خیره کننده‌ای را ایجاد کردند که در ارتفاعات دیده شدند. در اینجا یک پرده شفقی فتوژنیک در بالای ترومسوی نروژ را مشاهده می کنید. از نگاه عکاس، این درخشش سبزِ سوسو زننده، ناشی از ادغام مجدد اکسیژن به شکل یک اژدهای بزرگ ظاهر شده، اما شما بگویید این شفق قطبی از نظر خودتان به چه چیزی شباهت دارد؟ در حال حاضر خورشید ما از حداکثر فعالیت خورشیدی عبور کرده و همچنان به فعالیت‌های گاه و بیگاه خود ادامه می دهد و شفق‌های قطبی تأثیرگذاری را بر روی زمین ایجاد می کند که حتی هفتۀ گذشته نیز یک مورد را مشاهده کردیم.

طوفانهای خورشیدی ذراتی از جنس الکترون و پروتون و یون‌های سنگین هستند که در پی انفجارات سطحی خورشید از آن جدا شده و به سوی فضا از جمله زمین می آیند. این ذرات با میدان مغناطیسی زمین برهم‌کنش می کنند و برخی از آنها در طول خطوط میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مغناطیسی شمال و جنوب زمین شتاب می گیرند و موجب شکل‌گیری شفق‌های قطبی می شوند.