شفق قطبی و طلوع خورشید

بیگ بنگ: در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)، می توانید شفق قطبی را تحسین کنید تا زمانیکه خورشید طلوع کند. سپس، زمین در پس زمینه خیلی درخشان می شود. متأسفانه، پس از غروب خورشید، چرخش سریع ایستگاه فضایی به دور زمین به این معنا است که طلوع خورشید معمولأ کمتر از ۴۷ دقیقه بعد رخ می دهد.

در این عکس برجسته، یک شفق قطبی سبز در زیر ایستگاه فضایی– و در افق تا بالا سمت راست – دیده می شود، درحالیکه طلوع خورشید به شکلی شوم از سمت چپ پایین در حال نزدیک شدن است. تماشای یک شفق قطبی از فضا فریبنده است چون شکلِ متغیر آن شبیه یک آمیب سبز رنگ غول‌پیکر به نظر می رسد. شفق‌های قطبی از الکترون‌ها و پروتون‌ها پرانرژی خورشیدی تشکیل شده‌اند که بر میدان مغناطیسی زمین تأثیر می گذارند. این شفق‌ها با چنان سرعتی می چرخند که باعث درخشش اتم‌ها و مولکول‌های جوی می شوند. ایستگاه فضایی در همان ارتفاع نزدیک شفق‌های قطبی گردش می کند و در بسیاری مواقع در سمت راست در میان لایه‌های فوقانی باریک شفق به پرواز در می آید، رویدادی که نه به فضانوردان آسیب می زند و نه شکل شفق را تغییر می دهد.