تصویر نجومی روز:ماموریت نهایی کاوشگر کاسینى در زحل

بیگ بنگ: مدارگرد کاسینى در حال آماده شدن برای شیرجه در سیاره زحل می باشد. این سفینه رباتیک که به مدت بیش از یک دهه مشغول حرکت در مدار زحل و کاوش اطراف ِ آن بوده است، عملیات خود را در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ با جهش تماشایی اتمسفری به پایان می رساند.

GrandFinale_Cassini_960تصویری که در اینجا مشاهده می کنید، نموداری از مدارهای باقی مانده کاسینى می باشد که هر کدام یک هفته به طول می انجامد. بر طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، کاسینى باید چند ماه به مدارگردی ادامه دهد که آن را تا بیرونی ترین حلقه زحل یعنی حلقه F خواهد برد. سپس، قمر تیتان با نیروی جاذبه خود، کاسینى را به سمت مرکز سوق خواهد داد و آخرین مورد که در پانزدهم سپتامبر رخ میدهد، این کاوشگر به درون اتمسفر زحل نفوذ کرده و باعث ذوب و نابودی اش خواهد شد. عملیات نهایی مدارگرد کاسینى با هدف ثبت داده و نخستین تصاویر از درون حلقه ها – بین حلقه ها و سیاره – و چند قمر طراحی گردیده است. نابودی کاسینى طوری برنامه‌ریزی شده که بر هرگونه حیات احتمالی پیرامون زحل و قمرهاى آن بی تاثیر باشد.

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.