نظاره به دو ستارۀ اساطیری

بیگ بنگ: دو قلوهای برج جوزا چه کسانی هستند؟ از دیدگاهِ ستاره شناسی، صورت فلکی برج جوزا تحت غلبۀ دو ستاره درخشان بنام های پولوکس (سمت چپ) و کاستور (سمت راست) قرار دارد.

در این تصویر، این دو ستاره بخاطر درخشش زیادشان قابل رویت هستند؛ آنها از لحاظ زاویه و درخشندگی به هم خیلی نزدیکند، اما از نظر رنگ با هم خیلی فرق دارند. پولوکس در فاصلۀ ۳۳ سال نوری از ما قرار دارد و یک ستاره غول سرخ تکامل یافته دو برابر اندازۀ خورشید است. کاستور نیز در فاصلۀ ۵۱ سال نوری از زمین قرار دارد و یک ستارۀ آبی رنگِ رشته اصلی است که تقریبأ ۲٫۷ برابر اندازه خورشیدمان می باشد. کاستور حداقل دو شریکِ ستاره ای دارد اما پولوکس حداقل یک سیارۀ بزرگ دارد که این سیاره به دورش می چرخد. از دیدگاه افسانه بابل باستان، یونان و روم، کاستور و پولوکس دو برادر دوقلو هستند. در حال حاضر، مدار زمین باعث شده خورشید از جلوی صورت فلکی برج جوزا تغییر جهت دهد و در نتیجه ستارگان کاستور و پولوکس در سمت غرب و در هنگام غروب خورشید فقط به مدت چند هفته بیشتر دیده خواهند شد.