نگاهی به خوشه ستاره ای M13

بیگ بنگ: در سال ۱۷۱۶، ستاره شناس انگلیسی ادموند هالی گفت: «این یک تکه ی کوچک است، اما وقتی آسمان آرام و ماه پنهان باشد، با چشم غیرمسلح قابل رویت است». البته M13 اکنون کم و بیش به عنوان یک خوشۀ عظیم کروی (یکی از درخشان ترین خوشه های ستاره ای کروی در آسمان شمال) به رسمیت شناخته شده است.

چشم اندازهای تلسکوپی صدها هزار ستاره در این خوشه ی دیدنی را نشان می دهند. در فاصلۀ ۲۵ هزار سال نوری از زمین، ستارگان این خوشه زیبا در منطقه ای به وسعت ۱۵۰ سال نوری جای دارند. هستۀ مرکزی این خوشۀ ستاره ای حاوی ۱۰۰ ستاره است که درون یک معکب به اندازۀ ۳ سال نوری جای می گیرند. برای مقایسه، نزدیکترین ستاره به خورشید در فاصله بیش از ۴ سال نوری قرار دارد. همراه با هستۀ متراکم خوشه، بخش خارجی M13 نیز در این عکس رنگی نشان داده می شود. ستارگان غول پیکر آبی و قرمز این خوشه به رنگ زرد و آبی قابل مشاهده است.

1. ماکان گفت:

واقعن چقدر زیباست…….. بی نظیره.

تقدیر و تشکر فراوان از تیم دوست داشتنی بیگ بنگ

2. Reza گفت:

بسیار زیباست
    آیا سیاره های قابل سکونت در این خوشه ستاره ای پیدا میشود؟
    با توجه به فاصله اندک خورشیدها به همدیگر آیا کلا هیچ سیاره و حیاطی در این خوشه وجود دارد یا خیر؟