همزیستی یک سیستم ستاره ای

بیگ بنگ: ستاره متغیر آر دَلو(R Aquarii) که با چشم غیرمسلح قابل رویت است در واقع یک سیستم ستاره ای دوتایی جالب است؛ این دو ستاره با یکدیگر رابطه نزدیک و همزیستی دارند. این سیستم ستاره ای که تقریبأ ۷۱۰ سال نوری از زمین فاصله دارد متشکل از یک ستارۀ غول پیکر سرخ و خنک و یک ستارۀ کوتوله سفید داغ و متراکم است که به دور یک مرکز جرم مشترک به طور متقابل می چرخند.

نور این سیستم دوتایی قابل رویت است و عمدتأ به ستارۀ غول پیکر سرخ تعلق دارد؛ این ستاره خودش یک ستاره متغیر، طولانی مدت و از نوع میرا است. اما مادۀ موجود در پوشش ستارۀ غول پیکر خنک توسط ِ گرانش به سطح ستاره کوتولۀ سفید متراکم تر و کوچکتر کشیده می شود و در نهایت منجر به انفجار هسته ای و ریخته شدن ماده در فضا می گردد. داده های عکس نوری (قرمز) حلقه در حال انبساط بقایای انفجار را نشان می دهند که در اوایل دهه ۱۷۷۰ مشاهده شد. تکامل رویدادهای پرانرژی مبهمی که یک انتشار پرانرژی را در سیستم آر دَلو ایجاد کردند از سال ۲۰۰۰ با استفاده از داده های رصدخانۀ پرتو ایکس چاندرا بررسی شده است.