بیگ بنگ: یک نوع کسوف غیرعادی در سال 2012 رخ داد. معمولأ این ماه ِ زمین است که خورشید را می پوشاند اما در آن سال، سیارۀ ناهید، خورشید را پوشاند.

فاز ناهید همانند خورشیدگرفتگی توسط ماه به یک هلال باریک‌تر تبدیل شد و با خورشید هماهنگ‌تر شد. در نهایت، این هماهنگی کامل شد و فاز ناهید به صفر رسید. نقطۀ تاریک ناهید از مقابل ستارۀ مادر ما عبور کرد و این گذر همراستا با مدار زمین بود. این وضعیت به لحاظ فنی کسوف سالیانه ناهید با یک حلقۀ آتش فوق‌العاده بزرگ نامیده می شود. در این تصویر که در حین کسوف گرفته شده، رصدخانه دینامیک خورشیدی که به دور زمین می چرخد؛ خورشید را در سه طیف فرابنفش عکسبرداری کرده است و یک ناحیۀ تاریک در سمت راستِ حفره تاجی هم مشاهده می شود. چند ساعت بعد، همانطور که ناهید به چرخشش ادامه داد، یک فاز هلال باریک دوباره ظاهر شد. گذر بعدی ناهید از مقابل خورشید که همتراز با مدار زمین می باشد در سال 2117 رخ می دهد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    لطفاً منو راهنمایی بفرمایید
    در تابستان سال ۱۳۷۹ در کرج در حال نقشه برداری با دوربین تئودولیت بودم، حین غروب چون شدت نور خورشید در افق کن شده بود با دوربین تئودولیت با بزرگنمایی بسیار خوب نگاهی به خورشید انداختم لکه ای بزرگ سیاه و دایره ای در آن دیدم که حدس زدم باید گذر عطارد یا ناهید باشد. اما هر چه چک کردم تاریخ مذکور مصادف با هیچ کدام از موعد های گذر تیر و ناهید نبود. از مشاهده ام مطمئنی هستم و حتی عکسی آماتوری هم با همکاران کمک نقشه بردار گرفتیم که خیلی لکه در آن واضح نیست
    لطفاً منو راهنمایی بفرمایید در آن تاریخ این لکه دایره ای چه می توانسته باشد؟