بیگ بنگ: آیا تاکنون مثلث تابستانی را دیده اید؟ ستارگان درخشان نسر واقع (Vega) نسر طائر (Altair) و دنب (Deneb) مثلثی بزرگ را تشکیل می دهند که در آسمان شمالی می توان طلوع آن را در ساعات اولیه صبح اوایل بهار و در پاییز به هنگام عصر مشاهده کرد. در طول ماه های تابستان، این مثلث در نزدیکی نیمۀ شب به شکل سه عدد از درخشان ترین ستاره ها در آسمان مشاهده می شود.

در این تصویر، دستۀ ستارگان مثلث تابستانی در فصل بهار بر فراز دیوار بزرگ چین عکس برداری شده است. دیوار بزرگ چین یک میراث فرهنگی جهانی است که در قرن ششم بر روی کوه یان ساخته شد. بر روی قله برج وانجیانگلو مشاهده می شود که از روی آن در یک شب صاف، نورهای شهر پکن از دور قابل رویت هستند.

واژه مثلث تابستانی در سال 1950 میلادی، توسط سر پاتریک مور بر سر زبان ها افتاد، اما برای اولین بار ستاره شناس اتریشی توماس اوسوالد در اواخر سال 1920 میلادی از این ستاره ها به عنوان مثلت بزرگ (Grosses Dreieck)و در 1934 میلادی به عنوان مثلث تابستانی (Sommerliches Dreieck) یاد کرد. جوزف یوهان فون لیتروو در مقاله ای در سال 1866 این ستاره ها را مثلث آشکار توصیف کرده بود و نیز یوهان الرت بوده در سال 1816 این ستاره ها را در نقشه ای در کتابش به هم متصل کرده بود اما برای آن نامی در نظر نگرفته بود.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه