بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل با استفاده از روش همگرایی گرانشی تصویر جالبی از لبه یک کهکشان دیسکی به ثبت رساند. این تلسکوپ موفق شد از یک کهکشان دیسکی که شامل چندین ستاره تازه متولد شده است تصویربرداری کند. این کهکشان 11 میلیارد سال پیش ایجاد شده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تلسکوپ هابل با استفاده از تکنیک همگرایی گرانشی و آنالیز رایانه‌ای موفق شده تصویری 10 برابر واضح‌تر از توانایی خودش تولید کند که این کهکشان را در 2.7 میلیارد سال پس از بیگ بنگ نشان می‌دهد. تکنیک همگرایی گرانشی به این معناست که از نور یک کهکشان دورتر به عنوان لنز برای رصد کهکشان نزدیک‌تر استفاده می‌شود. با توجه به فاصله‌های طولانی در فضا نور حالت خمیده پیدا می‌کند و می‌تواند فرم یک عدسی بزرگ را بازی کند.

اصول این تکنیک در نظریه نسبیت آلبرت اینشتین توضیح داده شده است. با وجود اینکه محققان تصور می‌کردند مناطق ایجاد ستارگان جدید می‌توانند در یک فاصله 3000 سال نوری شکل بگیرند، مشاهدات جدید نشان می‌دهد این مناطق می‌توانند بسیار کوچکتر بوده و ناحیه‌ای به وسعت 300 سال نوری را پوشش دهند. “جین ریگبی”(Jane Rigby) یکی از منجمان “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) در رابطه با رصد این کهکشان گفت: با افزایش قابلیت‌های تلسکوپ هابل ما موفق شدیم این کهکشان پوشیده از ستارگان نوظهور را رصد کنیم.

وی افزود: زمانی که ما عکس بهبود یافته از این کهکشان را مشاهده کردیم انگار داشتیم به یک آتش‌بازی سراسری عظیم نگاه می‌کردیم. ریگبی خاطر نشان کرد: ما با استفاده از آنالیز رایانه‌ای موفق شدیم به خوبی زوائد تصویر گرفته شده را حذف کنیم تا بهترین منظره ممکن را داشته باشیم. با وجود استفاده از جدیدترین تکنیک‌ها و فناوری‌های روز در زمینه رصد کهکشان‌ها، منجمان همچنان معتقدند که نیاز به تجهیزات جدیدتر و قدرتمندتری برای رصد کهکشان‌های دوردست در فضا دارند.

تلسکوپ هابل در طول سال‌های فعالیت خود توانسته کهکشان‌های زیادی را کشف کند که حالت‌های مختلفی نیز داشته‌اند، از کهکشان‌هایی که در حال ترکیب شدن با هم بوده‌اند تا کهکشان‌هایی که با فاصله بسیار زیاد در حال نزدیک شدن و یا فاصله گرفتن از یکدیگر بوده‌اند. قرار است تا سال‌های آینده تلسکوپ فضایی “جیمز وب”(James Webb) به فضا پرتاب شده و جایگزین هابل شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.