آرایۀ تلسکوپ رادیویی جدید، آسمان را با ۲۰ رنگ اصلی رصد می کند!

بیگ بنگ: آرایه تلسکوپ رادیویی بسیار پیشرفته در غرب استرالیا، تصویری از آسمان شب تهیه کرده است که اگر چشم انسان قادر به دیدن امواج رادیویی بود و به جای سه رنگ اصلی، توان تشخیص ۲۰ رنگ اصلی را داشت، آسمان را آن طور مشاهده میکرد.

تصویر آرایه رادیویی استرالیا از مرکز کهکشان راه شیری، در رنگ های رادیویی. رنگ قرمز، نشانگر فرکانس پایین، سبز فرکانس متوسط و آبی فرکانس بالا میباشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این آرایه ی تلسکوپی بخشی از یک پروژه مطالعاتی موسوم به GLEAM است که با هزینه ای معادل ۵۰ میلیون دلار به منظور درک بهتر جهان اطراف، در حال اجرا است. پروژه GLEAM یکی از بزرگترین پروژه های نقشه برداری کیفیت بالا از فضا در مقیاس وسیع است که با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس های بین ۷۰ تا ۲۳۰ مگاهرتز انجام می شود. این پروژه دربرگیرنده نقشه ۳۰۰ هزار کهکشان است.

هدف از اجرای این پروژه، شناسایی و مطالعه بخش های سرخ رنگ فضا که در فواصل بسیار دوردست قرار دارند، شناسایی جهان اولیه و مطالعه بزرگترین برخوردهای اجرام در کیهان، یعنی برخورد کهکشان ها و همچنین بررسی فرآیند تشکیل و مرگ سیاهچاله های عظیم فضایی است. تلسکوپ رادیویی MWA که در نزدیکی جرالدتاون واقع در استرالیا نصب شده و از سال ۲۰۱۳ میلادی کار خود را آغاز کرده است، اولین بخش از یک آرایه تلسکوپی عظیم است.

نمای آسمان از منظر آرایه تلسکوپ رادیویی استرالیا

در حال حاضر دو بخش دیگر از این آرایه در استرالیا و آفریقای جنوبی در دست ساخت است و بزودی فرآیند ساخت بخش های دیگری آن نیز آغاز می شود. ابعاد این تلسکوپ رادیویی پس از تکمیل، به یک کیلومتر مربع می رسد و در جریان ساخت آن، صدها هزار آنتن رادیویی نصب خواهد شد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org