بیگ بنگ: تاكنون فكر مي كرديم زمین تنها سیاره با آسمان آبی است، اما پلوتو هم آسمانی آبی دارد. در تصاویر رنگی که بتازگی از جو پلوتو منتشر شده، آسمان پلوتو شبيه زمين به نظر می رسد.

به گزارش بیگ بنگ، افق های نو بعد از عبور از نزديكي پلوتو در تاريخ 14 جولای، 2015 اين تصویر را توسط دوربین فضاپیما از بخش شب پلوتو (با نگاه به سمت نور خورشید)، بصورت حاشیه آبی رنگ در اطراف پلوتو نمايان كرده است. آلان استم، محقق ارشد ماموریت افق های نو از موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست در کلرادو اظهار کرد: « چه کسی انتظار داشت یک آسمان آبی در کمربند کویپر وجود داشته باشد. واقعا فوق العاده است.»

در خصوص زمین، آبی بودن آسمان نتیجه انتشار نور خورشید در تمامی جهات توسط مولکول های نیتروژن در اتمسفر است اما وضعیت در پلوتو اندکی متفاوت است. در این سیاره کوتوله، نور خورشید توسط مولکول ها منتشر نمی شود، بلکه این کار به واسطه غباری از ذرات دوده مانند به نام ‘تولین’ انجام می شود که حاصل واکنش های شیمیایی متان و نیتروژن بر فراز پلوتو هستند.

 

تفاوت دیگر این است که روی زمین آسمان تقریبا همیشه آبی به نظر می آید، اما در پلوتو این گونه نیست. بعنوان مثال اگر در پلوتو مستقیم به بالا نگاه کنید، آسمان را سیاه می بینید. ‘کارلی هووت’ از اعضای تیم افق های نو گفت: « لایه غبار کاملا نازک است بنابراین شما رنگ آن را در اغلب اوقات در هنگام طلوع و غروب خورشید آبی می بینید.»

تصویری از یخ آب در پلوتو که با رنگ آبی مشخص شده و توسط ابزار نقشه‌بردار طیفی رالف افق های نو کشف شده است.
تصویری از یخ آب در پلوتو که با رنگ آبی مشخص شده و توسط ابزار نقشه‌بردار طیفی رالف افق های نو کشف شده است.

 

در مناطق مختلفی در سطح پلوتو از جمله گودال ها و دره ها یخ رود مشاهده شده است اما این یخ ها سفید-آبی نیستند، بلکه سرخ فام هستند که احتمالا نتیجه یخ زدن تولین هایی است که به سطح پلوتو سقوط می کنند. این فضاپیما همچنین توانسته مناطق بسیار زیاد کوچک و حفاظت نشده یخ آب را در پلوتو شناسایی کند. این کشف با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط ابزار نقشه‌بردار ترکیب طیفی رالف بر روی فضاپیمای افق های نو انجام شده است.

فضاپیمای افق های نو در حال حاضر در فاصله پنج میلیارد کیلومتری زمین قرار داشته و همه سیستم‌های آن در سلامت کامل به کار مشغول هستند. دریافت اطلاعات کامل آن از پلوتو، شش ماه طول می کشد. این فضاپیما هم اکنون در حال پرواز به سمت جرمی در کمربند کویپر هست که در سال 2019 به آن می رسد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. یک سوال از شما مدیران عزیز بیگ بنگ :
    فضا پیمای نیوهورایزنز که سال 2006 به طرف پولوتو پرتاپ شد و تقریبا 10 سال ( از دید ما زمینی ها ) در راه بوده تا به این سیارک رسید !!
    آیا اگر فضانوردی در این فضاپیما بود در این مدت از دید ایشان هم همین 10 سال طول میکشید یا کمتر ؟؟؟؟؟
    توضیح مختصری بدهید لطفا . ممنون میشوم .

    1. بله همین ده سال طول می کشید. سرعت نیوهورایزن در بیشترین مقدار خود در حدود 10 کیلومتر بر ثانیه است که از یک صدم درصد سرعت نور هم کوچیکتره. وقتی در مورد تغییر در گذر زمان از دید یک ناظر می کنیم. در این حالت حتما باید سرعت ناظر و یا سرعت اطراف ناظر نزدیک سرعت نور باشه.
      یکی از چالش های ناسا برای ارسال انسان به مریخ همینه، هر دو سال ونیم یک بار مریخ و زمین در نزدیکترین فاصله از هم که تقریبا 50 میلیون کیلومتر است قرار می گیرند. اگر با تکنولوژی نیوهورایزن ما بخواهیم از زمین به مریخ بریم تنها 8 ماه به طول خواهد انجامید. و با توجه به اینکه یک سفر رفت و برگشت برای بشر به این فاصله ا سال نیم به طول خواهد انجامید، این در حالی است که تاکنون بشر مدت زمان در این حدود را در فضا نبوده است. حال به گفته شما اگر قرار بود عبور از این فاصله در مدت زمان کمتری رخ بده، دیگه این مسئله یکی از اصلی ترین چالش های سفر به مریخ نمی شد که همین الان ایالات متحده با صرف هزینه های گزاف اولین فضانورد خود را برای زندگی در ایستگاه فضایی به مدت تقریبا 1 سال و نیم به ایستگاه فضایی فرستاده است.

      1. سلام ممنون از جوابتون دوست عزیز
        ولی هرچی فکرشو بکنیم صدرصد مقداری باید توفیر داشته باشه همون 10 کیلومتر بر ثایه رو کره زمین مقدار کمی که نیست . نمیخوام انشتین بازی در بیارم چون چیززیادی از نجوم نمیدونم ولی هرچی بهش فکر میکنم باید برای فضانورد ی که تو فضاپیماست مدت کمتری طول بکشه با همین سرعت هم .

        1. درود، بله سرعت زیاد باعث اتساع زمان می شود، در اینجا هم با توجه به سرعت فضاپیمای افق های نو زمان برای فضانورد فرضی شاید در حد هزارم ثانیه کندتر از فردی در روی زمین گذر می کند. حتی این آزمایش با ماهواره های GPS و همچنین فضانوردانی که روزهای بیشتری را در مدار زمین و با سرعتی بالا قرار داشتند نیز آزمایش شده است. اما حد تاثیرش بسیار بسیار کم می باشد و در سرعت نور محسوس است. برای اطلاعات بیشتر این ویدئو را مشاهده کنید.

    2. بیایید واقع بین باشیم . به احتمال خیلی زیاد با افزایش سرعت گذر زمان کند تر میشه اما هیچ وقت به صفر نمیرسه . حتی اگر سریع تر از نور حرکت کنیم .