آلبوم عکس ِ گذر عطارد از مقابل خورشید

بیگ بنگ: از ساعت ۱۵:۴۱ روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ (۷:۱۳ به وقت شرق آمریکا) سیاره ی عطارد بین زمین و خورشید قرار گرفت و در نقاط مختلف جهان علاقه‌مندان به نجوم این پدیده هیجان‌انگیز را رصد کردند. در زیر می توانید تعدادی از عکس های ثبت شده از اگذر سیاره ی عطارد از مقابل خورشید را تماشا کنید:

[cycloneslider id=”452475455″]

گذر در اصطلاح نجوم، هنگامی ا‌ست که جرم کوچکتری از مقابل قرص جرم بزرگتری در آسمان مثل خورشید، گذر یا عبور(Transit) می‌کند. در این مورد برای نمونه گذر سیارات داخلی (عطارد و زهره) از روی زمین مقابل قرص خورشید دیده می‌شود. در اصطلاح دیگر نجومی، وقتی یک جرم سماوی به علت حرکت ظاهری کرهٔ آسمان از نصف‌النهار ناظر می‌گذرد، گذر گفته می‌شود.  گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌ های کمیاب آسمان‌ اند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره عطارد و ناهید (سیارات داخلی مدار زمین) رخ می‌دهند. آخرین گذر عطارد سال ۲۰۰۶ رخ داده بود و گذر بعدی نوامبر  ۲۰۱۹ رخ خواهد داد. در زیر می توانید ویدئویی که رصدخانه ی دینامیک خورشیدی ناسا از فضا این گذر تماشایی را به ثبت رسانده است را مشاهده کنید:

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع بیشتر: usatoday.com  ,Transit of Mercurytheguardian.com