آموزش نجوم و اخترفیزیک مقدماتی: سیارات منظومه شمسی (۶)

بیگ بنگ: وقتی یک سیاره خارجی(علیا ) از زمین دیده می‌شود، تنها به یک طریق امکان دارد که با خورشید هم خط شود تا مقارنه‌ای پیش بیاید. البته یک سیاره‌ی خارجی آن‌طور که از زمین دیده می‌شود، ممکن است هر زاویه‌ای تا ۱۸۰ درجه با خورشید بسازد.

قسمت ششم: پیکربندی سیارات خارجی(علیا)

به هنگامی که زاویه‌ی سیاره‌ با خورشید دقیقاً به ۱۸۰ درجه برسد، می‌گوییم که سیاره در حالت مقابله است، یعنی سیاره و خورشید در دو طرف زمین در مقابل یکدیگر قرار دارند. (به شکل توجه کنید). در این وضع، به خصوص زمان مناسبی برای مشاهده سیاره است. زیرا در این آرایش است که سیاره به زمین کاملاً نزدیک است و خورشید آن را کاملاً روشن می‌کند و بنابراین بزرگترین و درخشان‌ترین نمای ظاهری را دارد.

این سیاره در تمام طول شب قابل رؤیت است، زیرا به هنگام غروب خورشید، طلوع و در هنگام طلوع خورشید، غروب می‌کند. با رصد دقیق، حرکت قهقرایی ظاهری آن نیز در زمینه‌ی ستارگان آشکار می‌شود، زیرا در این زمان است که زمین در واقع از کنار سیاره می‌گذرد.

ادامه دارد …

نویسنده: اسماعیل جوکار- عضو پیوسته بیگ بنگ

منبع: کتاب نجوم دینامیکی، نوشته رابرت تی دیکسون، ترجمه احمد خواجه نصیر طوسی،‌ مرکز نشر دانشگاهی

اسماعیل جوکار

نویسنده این مطلب: اسماعیل جوکار، دانشجوی مقطع کارشناسی فیزیک، علاقمند به فیزیک، نجوم و کیهان شناسی می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. محمد طاهر بختیاری گفت:

چیطور میتوانیم فیزیک کیهان را یاد بیگیریم