آیا تلسکوپ کپلر، اثراتی از تمدن بیگانه را کشف کرده؟

بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی کپلر که به دنبال شکار سیاره‌های فراخورشیدی است، رفتارهای عجیب ستاره ای را بررسی کرده که احتمالا بدلیل حضور تمدن های فرازمینی‌ بسیار پیشرفته در اطراف آن میباشد.

ستاره‌شناسان برای پی‌بردن به آنچه در فواصل بسیار دور وجود دارد، ناگزیر به دیدن و شنیدن آثار آنها هستند. برای این منظور از دو روش رصد نور و رصد امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که روش‌ها و تحلیل‌های پیچیده‌ و طولانی‌مدتی نیاز دارند. تلسکوپ کپلر برای یافتن سیاره‌هایی سکونت پذیر در خارج از منظومه شمسی در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد. نحوه ی کار کپلر سنجش افت نورهایی است که در اثر عبور یک سیاره از جلوی ستاره و سد نور آن رخ می‌دهد. افت‌ نور‌هایی که به‌طور مرتب تکرار می‌شوند به معنی وجود یک سیاره خارج از منظومه‌ی شمسی ما هستند. اما تاکنون هیچ‌یک از ۱۵۰ هزار ستاره‌ای که زیر نظر گرفته شده، به اندازه‌ی ستاره‌ی KIC 8462852 دچار افت نور نشده‌ است. روش بررسی ستاره‌ها و سیاره‌های دوردست در ستاره‌شناسی، روشی متفاوت از رصد مستقیم و دیدن اجرام آسمانی است.

ستاره‌شناسان پس از بیش از ۶ سال تلاش برای درک رفتار ستاره ی KIC 8462852 که در فاصله ۱۴۸۱ سال نوری از زمین قرار دارد، اکنون به این نتیجه رسیده‌ا‌ند که احتمالا ابرسازه ای بزرگ توسط تمدنی بیگانه در اطراف این ستاره در حال گردش است. به طور معمول، ستاره‌شناسان برای پی ‌بردن به تعداد سیاره‌ها و اندازه آنها و مدت چرخششان به دور یک ستاره دور دست، فواصل زمانی‌ای را که نور این ستاره‌ها کم و زیاد می‌شود، اندازه‌گیری می‌کنند و سپس با محاسبات پیچیده، اندازه و مدار سیاره را تخمین می‌زنند اما درباره KIC 8462852 چنین کاری تقریبا غیر ممکن است.

موقعیت ستاره یKIC 8462852 که بین صور فلکی ماکیان و شلیاق واقع شده است.

یک سیاره به اندازه ی مشتری ‌بطور معمول باعث یک یا دو درصد کاهش نور ستاره ی خود می‌شود، اما نور این ستاره گاهی تا میزان ۲۲ درصد کاهش پیدا می‌کند که حکایت از عبور جرمی عظیم و عجیب از مقابل آن دارد. نکته دیگر این است که هیچ الگوی مشخصی برای کم و زیاد شدن این نور وجود ندارد و در نتیجه آنچه از بین ما و ستاره عبور می‌کند، مدار مشخص و روش گردش معینی ندارد.

یک تیم متشکل از دانشمندان دانشگاه ییل و دانشگاه کالیفرنیا برای این رفتار عجیب، مجموعه‌ای از نظریه‌ها را تهیه کرده‌اند که از میان آنها حضور حیات‌های پیشرفته و قدرتمند فرازمینی هم محتمل‌ است. جیسون رایت، محقق دانشگاه پنسیلوانیا، در این‌ باره گفت: «چنین تحولات و رفتاری تنها با این توجیه قابل توضیح است که آنچه از مقابل این ستاره عبور می‌کند، در واقع ابرسازه‌های فرازمینی‌ است که با صفحه‌های گسترده، مشغول جمع‌آوری انرژی خورشیدی هستند». او ادامه داد: «فرازمینی‌ها به‌طور معمول آخرین فرضیه‌ای هستند که در توضیحات و نظریه‌های علمی ممکن است در نظر گرفته شوند اما آنچه در اینجا مشاهده می‌شود تنها با چنین توضیحی قابل پذیرش است».

مشاهدات ستاره ی KIC 8462852

ستاره KIC 8462852 که از سال ۲۰۰۹ توسط یک تلسکوپ به‌طور مداوم در حال بررسی است، آن‌قدر در رفتارهای نوری خود غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنظم است که هیچ نظریه‌ای نتوانسته این رفتار را در زمره فعالیت‌های طبیعی اخترشناسی قرار دهد. از جمله این نظریه‌ها، ایده‌ای بود که احتمال وجود فعالیت‌های بسیار زیاد و شدید دنباله‌دار در آن منظومه را مطرح می‌کرد و گرد و غبار ناشی از برخوردهای تصادفی این دنباله‌دارها را علت اصلی کم و زیاد شدن نور ستاره می‌دانست.

این نظریه با توجه به حجم نوری که ستاره KIC 8462852 از دست می‌دهد، غیرقابل پذیرش است و باید دنباله‌دارهایی به اندازه کره زمین با یکدیگر برخورد کنند تا شاید غبار لازم برای کاهش ۲۲ درصدی نور ستاره را فراهم کنند. اگر وجود ابرسازه‌های فرازمینی در این منظومه خورشیدی را بپذیریم، تکنولوژی این فرازمینی‌ها بسیار پیشرفته و غیرقابل تصور است چراکه آنچه امروز ما می‌بینیم در واقع کاری است که آنها ۱۴۸۱ سال قبل انجام داده‌اند؛ این یعنی قرن ششم میلادی در زمین.

Radio-telescope-حال دانشمندان تصمیم گرفته‌اند یک رادیو تلسکوپ عظیم را به سوی ستاره KIC 8462852 بچرخانند و از ژانویه تا پاییز سال ۲۰۱۶ (دی‌ماه ۱۳۹۴ تا مهر ۱۳۹۵) رفتارهای الکترومغناطیسی اطراف ستاره را زیر نظر بگیرند تا شاید بتوانند از امواج الکترومغناطیسی که به دست می‌آورند، فعالیت‌های تکنولوژیکی تمدن بیگانه را به اثبات برسانند. در صورتی‌که این رفتارها به اثبات برسد، آنگاه ما با بیگانگان هوشمندی مواجه هستیم که ۱۴۸۱ سال قبل از تکنولوژی امروز ما، بسیار پیشرفته‌تر بوده‌اند و مشخص نیست این‌ روزها در حال چه فعالیتی در کجای کائنات هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: washingtonpost , universetoday

1. اونجایی که گفت این تکنولوژِی مال ۱۴۸۰ سال اونهاست یخورده شکه شدم و فاصله ی نوری گفته شده در اول متن یادم رفته بود!

2. behzad گفت:

بنظرتون اگر چنین اتفاقی بیفته ،مقامات دولتی اونو عمومی میکنن؟
    درسته که این حرف معمولا توسط متوهمان توطه مطرح میشه
    ولی منطقی هم نگا میکنی ،شاید کار عاقلانه ای نباشه و شاید مردم ظرفیت این همه چیز عجیب و ساختارشکن و نداشته باشن ؛
    مخصوصا به مساله ی مذهبب که میرسه احتمال اغتشاش هست
    همونطور که درتاریخ شاهد حساسیت ایشان در مورد اکتشافات نجوم و کیهان بودیم

3. mamad گفت:

ببینین نمیخوام خیلی تخیلی و فانتزی حرف بزنم ولی به نظر من همین الانم دانشمندا چیزایی کشف میکنن ولی به خاطر اینکه مردم ظرفیتشو ندارن نمیگن من با نظر بهزاد موافقم

4. امید گفت:

اگر تا این حد پیشرفته باشند باید هزار سال پیش از وجود ما اطلاع داشته باشند و تا الان احتمالا ما یک سیاره جالب و قابل دسترس برای اونها باشیم!!

• و شاید مثل لانه ی مورچه ایم برایشان.
      آیا شما میدونی حیاط خونه ی همسایتون لانه ی مورچه دارد یا نه؟
      شایدم اون سلول خورشیدی نباشد و از ترس فضایی ها و جنگی که بینشون راه افتاده دارن دیوار چین میکشن!

5. Arco گفت:

به نظر من همین که جرات به خرج دادن و همچین نظریه ای رو به نگارش در آوردن خودش پیشرفت بزرگی هست در مورد اعلام وجود تمدن بیگانه فوق پیشرفته. تصورش رو هم نمیشه کرد که این مسایل عمومی بشه و عکس العمل مردم چه خواهد بود، سخته.

• در یک مطلبی که در همین سایت گذاشته شده بود در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان و.. درصد زیادی از مردم به وجود حیات ماورای منظومه ی شمسی اعتقاد دارند و فقط به کشور خودمون نگاه نکنید.
      به نظرم مثل قاره ی آمریکا در ۵۰۰ سال پیش قبولش می کنند.

6. امیدشه پور گفت:

درسته من هم تو همین فکرم که چرا نخواستن با ما تماس داشته باشن

• خب ممکنه ۱۴۸۰ سال پیش سیگنال فرستاده باشند و هنوز سیگنالشان به ما نرسیده باشد.
      چون فاصله ۱۴۸۱ سال نوری هست.
      ممکنه اونها راه ارتباطی دیگری به جز نور و امواج رادیویی داشته باشد که در بینشان مرسوم باشد که ما زمینی ها روحمون از اون تکنولوژی خبر ندارد.
      فرض کن به موجودات نرم تن زیر اقیانوس ها موج رادیویی بفرستیم خوب اون نمیتونه دریافت کنه و با خودش میگه انسانی وجود ندارد و اگر بود باهام ارتباط برقرار می کرد.
      و یا مثل نظر بالاییم اصلا مارو آدم حساب نمیکنن.
      و یا ممکنه با یک سری نیروهایی که ما نمیفهمیم دارن ما رو کنترل میکنن. مثل چوپانی که ۳ سال گله رو نگه میداره و بعدش قربانی میکنه و میخوره.
      ممکنه اونام مارو غیرمستقیم به سمت اهدافشون هدایت می کنند.
      ممکنه اصلا از ما بترسن و چندتا مهندس گمارده باشند که مواظب باشند سیگنالی به سمت زمین نیاد و ما از وجودشون باخبر نشیم.

• یعنی زمانی که با امواج رادیویی کار می کردند فرستادند ولی زمان حضرت عیسی بوده و از کنار زمین رد شده.
      بعدش که ما رادیویی کشف کردیم اونها امواج دیگه و خفن تر فرستادند.
      یعنی اشتراک راه ارتباطی نداریم.

7. وحید امین پور گفت:

هیجان انگز خواهد بود

8. وحید گفت:

این که ۱۴۸۱ ساله . حالا اگه تمدنی یک میلیون سال از ما پیشرفته تر باشه چی ؟

9. sam.man گفت:

دوستان هیچ وقت فکر نکنید که وجود دیگر موجودات غیر زمینی توهم و خیاله !!
    چون شبیه اینه که بگیم در دریا ها هیچ موجود زنده ای وجود نداره و فقط ما تنها موجودات خشکی هستیم

10. ریحانه گفت:

شاید اصلا اونا خود ما هستیم!! شاید داریم به گذشته خودمون نگاه میکنیم!!
    ممکنه ما انسانها خیلی وقت پیش روی یه سیاره دیگه با یه تکنولوژی فوق پیشرفته زندگی میکردیم اما به دلایلی اونجا غیرقابل سکونت شده و فقط تونستیم خودمون رو (کدهای DNA ای و بیت های اطلاعاتیمون ….) به سیاراتی مثل زمین مخابره کنیم!
    حالا از اینجا داریم گذشته خودمون رو میبینیم!!
    نمیدونم میفهمید منظورم چیه یا نه.من همیشه توضیح دهنده بدی بودم :((

11. erfan گفت:

12. Cna گفت:

شاید بیین ستاره ها جنگه دارن باهم جنگ ستارگان می کنن

13. نیما گفت:

شاید هم که احتمالشم کم نیست در اونجا داره پدیده ای فیزیکی رخ می ده که ما تا به حال نمود عینی اون رو ندیدیم . یا شاید به خاطرخطای محاسبات میزان افت نوری که در حال محاسبه است با مقدار واقعی متفاوته. شاید تو مسیر سیاهچاله ای چرخان وجود داره که نور رو در دوره های زمانی خاصی از مسیر اصلیش که در واقع ما هستیم منحرف می کنه. البته با توجه به این فاصله بسیار طولانی و با توجه به ضعف بشر در شناسایی جهان در این فواصل نجومی ترجیح بر اینه که توضیح منطقی تر و در عین حال فیزیکی تری از قضیه وجود داشته باشه. شاید ذرات باردار موجود در سحابی هایی که نور این سیاره از آن عبور می کند سبب این افت شده باشد. یا اینکه در لحظه عبور سیاره مذکور تنها یک سیاره از ربروی آن عبور نکنند وچندین سیاره عبور کنند. اگر مشتری سبب افت دو درصدی نور خورشید می شود. شاید گذر هم زمان چندین جرم بزرگ نظیر مشتری این افت را ایجاد می کند. شاید هم تلسکوپ فضایی کپلر دارای نقاط کوری بوده که ناخوداگاه خطای اندازه گیری در اون نقاط بر روی هم جمع می شوند.

14. میرزا قشمشم گفت:

به نظر من موجودات فرازمینی واقعیت نداره

• حسن گفت:

دوست عزیز ! باعث خنده و نشاط وانبساط خاطر من شدید ! اگه شما این کامنت رو نمیذاشتید من امروز صبح چه جوری میخندیدم ؟ مثل اینکه بگید شتاب گر ذرات سرن سوییس وجود نداره یا مثلا دکتر استیون هاوکینگ وجود نداره 🙂
      هه هه هه هه هه

• میرزا قشمشم گفت:

حسن خان گمان نمیکنم من دوستی با مشخصات شما داشته باشم.
        منظور من با توجه به شواهد و مدارک موجود علمی در حال حاضر و مشخصا این مطلب بالا بود.
        اگر دوست داری باز هم بخندی باید بگم که شما وجود نداری!!! (صرفا جهت خنداندن و انبساط خاطر شما و نه تمسخر)
        یه عده تو فضای مجازی فقط منتظر هستند کسی یه حرفی بزنه پاچه شو بگیرن، بگن بیسواده و مسخرش کن.

• از نظر نرم تنان کف اقیانوس ها انسان وجود ندارد.
      و همچنین از نظر سلول های داخل بدن خودت انسان وجود ندارد.

• نیما گفت:

اونا هوشمند نیستند. تو هوشمندی بهتره بحث رو گم نکنیم. احتمال وجود حیات حتی در اقمار مشتری و یا زحل چندان دور از دسترس نیست. اما چیزی که برای بشر مهمتر بدون شک وجود حیات هوشمند فرازمینی. بهتر هسته اصلی بحث ها رو گم نکنیم.
        من هم مثل خیلی های دیگه مثله کارل سیگان که پیش بینی کرد که فقط در کهکشان راه شیری حداقل ۱۰۰۰ حیات هوشمند وجود دارد، معتقدم که وجود حیات فرازمینی چندان بعید به نظر نمی رسد. نکته ای که وجود دارد تفاوت تکنولوژیکی موجودات هوشمند برای برقراری ارتباط است.