بیگ بنگ: آیا می توان از روی ستارگان فوق سریع، اسرار ماده تاریک را فاش ساخت؟ دانشمندان بدین منظور سريع ترين و شگفت انگيزترين ستاره را که با سرعتي برابر  1.6 ميليون کيلومتر در ساعت در حال دورشدن از مرکز کهکشان راه شيري است، را کشف کردند و نظریاتی در مورد ماده تاریک ارائه دادند.

این ستاره فوق سریع که سرعتی معادل 1.6 میلیون کیلومتر دارد، در میان 20 همتای خود به زمین نزدیک‌ترین بوده و از لحاظ شفافیت نیز رتبه دوم را داراست.
این ستاره فوق سریع که سرعتی معادل 1.6 میلیون کیلومتر دارد، در میان 20 همتای خود به زمین نزدیک‌ترین بوده و از لحاظ شفافیت نیز رتبه دوم را داراست.

به گزارش بیگ بنگ، محققان و کارشناسان ستاره شناسي امريکا با همکاري اخترفيزيکدانان چيني در پروژه اي علمي- تحقيقاتي مشترک تصوير ستاره اي متعلق به طبقه ستارگان  فوق‌سریع (Hypervelocity Stars) را با تلسکوپ هاي پيشرفته شکار کرده اند.  ژنگ ژنگ استاديار دانشگاه «يوتا» واقع در امريکا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: کشف ستارگان متعلق به کهکشان راه شيري مي تواند ما را در درک سياه چاله ها و ديگر اجرام کيهاني که در هاله اي ابهام آميز پنهان شده اند، کمک کند. ما نمی‌توانیم هاله ماده تاریک را ببینیم اما گرانش آن روی این ستاره عمل می‌کند و می‌توان از مسیر و سرعت ستاره که تحت تاثیر جاذبه بخش‌های مختلف کهکشان راه شیری است، دیدگاه‌هایی را در این خصوص بدست آوریم. دانشمندان معتقدند این کشف می تواند سرنخ‌هایی درباره ابر سیاهچاله مستقر در مرکز کهکشان راه شیری و همچنین هاله ماده تاریک مرموزی ارائه دهد که این کهکشان را احاطه کرده است و روی ستارگان تاثیر گذاشته است.

اين کارشناس برجسته نجومي در خصوص ستاره هايي با سرعت بالاگفت: سرعت اسرارآميز اين ستارگان به قدري زياد است که از نيروي جاذبه کهکشاني مي گريزند. در دهه هاي گذشته ستاره شناسان 20 گونه از چنين ستاره هاي عجيبي را کشف کرده اند. ستارگان فوق‌سریع جفت‌های باقی‌مانده ستارگان دو قطبی هستند که زمانی حول یکدیگر می‌چرخیدند و به ابر سیاهچاله موجود در مرکز کهکشان بیش از اندازه نزدیک می‌شدند. گرانش شدید از جانب سیاهچاله، که جرم آن چهار میلیون برابر خورشید است، یکی از این ستارگان را شکار می‌کند؛ بنابراین این ستاره حول سیاهچاله می‌چرخد و دیگری را به مسیری ورای کهکشان راه شیری پرتاب می‌کند. جزئیات بیشتر این دستاورد در مجله Astrophysical منتشر شده است.

مطالعه بیشتر در : universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.