بیگ بنگ: تحقیق جدید ستاره‌شناسان حاکی از آن است که یک ستاره شبه‌ خورشیدی احتمالا در آینده از یک سیاره در مدار مشابه زمین برخوردار می شود.

شکل گیری سیاره ای مشابه ِ زمین در دیسک ستاره ای

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تصاویر جدید آرایه بزرگ میلیمتری/زیرمیلیمتری آتاکاما (آلما) به نمایش جزئیات بی‌نظیر در صفحه سیاره‌ ساز اطراف یک ستاره خورشید‌ مانند نزدیک پرداخته است که از آن جمله، می‌توان به یک شکاف در فاصله‌ای از ستاره اشاره کرد که مشابه فاصله زمین تا خورشید است. این ساختار می‌تواند به این معنی باشد که یک نسخه نوزاد مشابه زمین یا “ابر زمین” در آنجا در حال شکل‌گیری است.

ستاره TW Hydrae به دلیل نزدیک بودن آن به زمین (175 سال نوری) و وضعیت آن به عنوان یک ستاره نوزاد واقعی با سن حدود 10 میلیون سال، یک هدف مشهور برای بررسی ستاره‌شناسان است. همچنین این ستاره به سمت زمین بوده که به ستاره‌شناسان دیدگاهی نادر و تحریف نشده از صفحه کامل ستاره ای نوزاد را ارائه می‌ دهد.

ALMA image of the disc around the young star TW Hydraeسایر شکاف‌ها در فاصله سه میلیارد و شش میلیارد کیلومتری از ستاره مرکزی واقع شده‌اند که مشابه فاصله سیارات اورانوس و پلوتو از خورشید است. این شکاف‌ها نیز احتمالا در نتیجه ذراتی هستند که به هم نزدیک شده‌اند تا سیاره تشکیل دهند که در نهایت مدارهایشان را از غبار و گاز پاکسازی کرده و ماده باقیمانده را به نوارهای تعیین شده می‌فرستند. این جزئیات در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ  /منابع بیشتر: universetoday.com , sciencedaily.com