ابرهای هیدروژنی در کهکشان M33

بیگ بنگ: به نظر می رسد کهکشان مارپیچی و پر زرق و برق M33 سهم بیشتری از گاز هیدروژن درخشان داشته باشد. M33 عضو برجسته گروه محلی کهکشان ها است و به عنوان کهکشان مثلث نیز شناخته می شود و در حدود ۳ میلیون سال نوری دورتر از ما قرار دارد.

M33block_Ha_enhanced900

امتیاز تصوبر و حق نشر:  Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

این پرتره نزدیک تلسکوپی در حدود ۳۰ هزار سال نوری گستردگی دارد و افزایش رنگ مایل به قرمز ابرهای هیدروژن یونیزه شده و مناطق HII را در این کهکشان نشان می دهد. مناطق غول پیکر HII در کهکشان M33 در بازوهای مارپیچی که به دور هسته تاب خورده اند، یکی از بزرگترین زایشگاه های ستاره ای با عمری کوتاه اما بسیار پر جرم هستند. اشعه ماوراء بنفش شدید از ستاره های عظیم و درخشان یونیذه شده اطراف گاز هیدروژن در نهایت باعث تولید درخشندگی و تب و تاب در این کهکشان می شود.

این تصویر با استفاده از داده های باند پهن برای نمایش رنگ کهکشان و از ترکیب آن با باند باریک و استفاده از یک فیلتر هیدروژن آلفا برای انتقال نور خط گسیلش استفاده شده است. برای دیدن داده های باند باریک تک رنگ می توانید نشانگر خود را در این تصویر حرکت دهید یا این ویدئو از ابرهای هیدروژن از M33 را نظاره کنید.

منبع: apod