بیگ بنگ: احتمالا با ستاره ی عجیب تبی با نام علمی ستاره ی KIC 8462852 آشنا هستید که برای اولین بار سال گذشته کشف شد و دانشمندان را با الگوی کاهش نور غیرعادی خود گیج کرد.

به گزارش بیگ بنگ، بیشتر ستاره ها زمانی که سیاره ای فرا خورشیدی از مقابلشان عبور می کند به طور متناوب ۱ درصد کاهش نور پیدا می کنند، اما کاهش نور ستاره تبی بسیار شدید و نامنظم است و باعث شده برخی دانشمندان تخمین بزنند که شاید یک ساختار غول پیکر بیگانه مثل کُره دایسون در مدار این ستاره گردش می کند. برای مطمئن شدن از این پیشنهاد ستاره شناسان به طور فعال روی ستارگانی که ۱۴۸۰ سال نوری با ما فاصله دارند و فضای اطرافشان تحقیق کردند تا بفهمند چه اتفاقی در حال وقوع است.

اطلاعاتی که ما از این تحقیقات بدست آوردیم داستان را عجیبتر کرده است. ما الان می دانیم که نه تنها نور این ستاره به صورت تصادفی کاهش پیدا می کند بلکه این کاهش نور گاهی به ۲۰ درصد می رسد؛ همچنین این کاهش نور طی ۱۰۰ سال اخیر افزایش پیدا کرده است. واقعیت این است که هنوز هیچکس نمی داند چه اتفاقی در حال وقوع است، ولی یکی از فرضیاتی که قبلا هم مورد توجه بوده این است که دسته ای از دنباله دارهای ناشناس یا اجرام باقی مانده از سیارات در مدار این ستاره در حال گردش هستند.

اما حالا دو دانشمند مدارک جدیدی را بدست آورده اند که این الگوی کاهش نور عجیب اصلا به اطراف ستاره KIC 8462852 مربوط نیست و شاید آشفتگی میان ستاره ای باعث این اتفاق عجیب می شود. والری ماکارو از رصدخانه نیروی دریایی امریکا در واشنگتن و الکسی گلدین از تزا تکنولوژی در شیکاگو با بررسی الگوی نوری این ستاره متوجه شدند، که نور ستاره تبی لزوما تنها مسئول این کاهش نوری نیست.

در حقیقت آنها متوجه شدند وقتی این تغییرات کوچک در نور رخ میدهد (بین 0.1 تا 7 درصد کاهش نور) موقعیت نور هم کمی تغییر می کند که به این معنی است ستاره دیگری در امتداد خط دید ما در حال کم کردن شدت نور دریافتی ما است. محققان اضافه کردند این بدین معنا نیست که همه چیز را درباره ی این ستاره ی عجیب، روشن شده است. کاهش ۲۰ درصدی مسلما هنوز از ستاره تبی ناشی می شود، پس ما چه نتیجه ای می توانیم بگیریم؟ پیشنهاد گروه این است که اگر ۲ ستاره در خط دید یکسانی در حال کاهش نور میباشند پس این احتمالا به خاطر گردش چیزی در مدار ستاره تبی نیست. بلکه به احتمال زیاد، نتیجه ی نوعی آشفتگی در فضای بین ستاره ای است.

هنوز کاملا مشخص نیست که دلیل کاهش شدید نور دریافتی از ستاره تبی چه می تواند باشد اما طبق مقاله ای که پیش تر منتشر شد. تیم محققان تخمین زده که ممکن است دلیل این اتفاق دسته ای از دنباله دارها یا اجرام دیگر، بین دو ستاره باشد. دنباله دارها بقایایی از سیارات هستند که در منظومه شمسی یافت می شوند اما آنها همچنین می توانند به وسیله پراکندگی سیاره ای از مدار ستاره خارج بشوند. و به فضای میان ستاره ای بروند. هیچ دنباله دار ِ میان ستاره ای تاکنون کشف نشده است. پیدا کردن دنباله دارها در میان تاریکی چون خود اجرام تاریکی هستند و نوری ندارند، بسیار سخت است.

ngc2547id8_spitzer_1080ماکارو گفت: شاید فضای میان ستاره ای پر از دنباله دارهای سرگردان باشد. اما تلاش برای یافتن آنها بی نتیجه است! آنها سرد و تاریکند و از ناکجا به ناکجا می روند. جیسون رایت ستاره شناس دانشگاه ایالت پنسیلوانیا که راجع به ایده ی ابرسازه های بیگانه فکر کرده بود، گفت: اگر واقعا ستاره ی دوم ِ در حال تاریک شدنی وجود داشته باشد این ایده حرفی برای گفتن خواهد داشت و اهمیت دارد.

او همچنین اضافه کرد: ابرها و غبار میان ستاره ای می توانند شیب تدریجی را توجیح کنند اما کاهش غیر منتظره ی نور این ستاره در طی 100 سال اخیر مثل حجم بزرگی از غبار که در طول خط دید ما حرکت می کند بیشتر جلوی نور تابیده از ستاره تبی به ما را می گیرد. این موضوع همچنین می تواند توضیح دهد چرا محققان ستاره دیگری یا عجیب تر یک ستاره ی غول پیکر را برای توجیح این پدیده در نظر گرفته اند. مشکل بزرگ این است که ما نه تنها چیزی راجع به دنباله دارها یا ابرها و غبارهای بین ستاره ای در آن منطقه از فضا نمیدانیم، بلکه حتی اگر قصد انجام شناسایی آنها را داشتیم، با کار بسیار دشواری روبرو هستیم.

ماکارو پیشنهاد می کند که بهترین گزینه این است که چند دهه منتظر بمانیم تا ستاره دوم از خط دید ما و ستاره تبی خارج شود تا بتوانیم دید واضح تری پیدا کنیم و بدانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در هر صورت صبور باشید چون مدت زیادی است که ما در این باره تحقیق می کنیم و این قطعا آخرین مطلبی نیست که راجع به ستاره تبی می شنویم. به یاد داشته باشیم که این فقط یک فرضیه است و هنوز مورد بررسی دقیق برای انتشار در مجله قرار نگرفته است. نویسندگان مقاله به امید دریافت فید بک از دیگر محققان قبل از انتشار آن را در آرشیو گذاشته اند. مشاهدات و تحقیقات بیشتری برای اثبات درستی یا نادرستی این ایده مورد نیاز است.

ترجمه: شقایق صمدزاده  / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.