بیگ بنگ: در مقاله تازه ای که در مجله Astrophysical منتشر شد، «کوین شلوفمن» محقق دانشگاه جانز هاپکینز، کران بالای جرم سیاره را بین 4 تا 10 برابر جرم مشتری تعیین کردند.

تصویری هنری از یک سیارۀ غول گازی فراخورشیدی

به گزارش بیگ بنگ، دکتر شلوفمن گفت: «در حالیکه ما فکر می کنیم از چگونگی شکل‌گیری سیاره‌ها اطلاع داریم، اما باید بگویم که هنوز به داده‌های بیشتری نیاز داریم. کران بالا در خصوص جرم سیاره‌ها یکی از مهمترین جزئیاتی است که باید در صدد بررسی اش باشیم. نتایج ما بر پایه مشاهده 146 منظومه‌شمسی استوارند. تقریبا تمامی داده‌های استفاده شده به صورت یکنواخت بررسی و سنجیده شدند. داده‌های ما از تطابق و قابلیت اطمینان بسیار بالایی برخوردارند.»

تعریف کردن سیاره (تفکیک آن از سایر اجرام سماوی) شبیه خلاصه‌سازی فهرست مظنون‌های یک جرم است. می دانید که به دنبال شخصی بلندتر از 160 سانتی متر هستید و همچنان می دانید که مظنون هم بین 160 تا 180 سانتی متر قد دارد. در این مثال، اخترشناسان می خواهند میان دو مظنون تفکیک قائل شوند: چگونگی تعیین یک سیاره غول و جرم غول‌پیکری به نام کوتوله قهوه‌ای. دکتر شلوفمن بیان کرد: «برای چندین دهه، کوتوله‌های قهوه‌ای مشکلی برای دانشمندان به وجود آورده‌اند: چگونه می توان کوتوله‌های قهوه‌ای کم جرم را از سیاره‌های غول‌پیکر تفکیک نمود؟ جرم برای تفکیک میان این دو کافی نیست. ویژگی دیگری برای این کار مورد نیاز است.» این ویژگی ناپیدا، همان ترکیب شیمیایی یک ستاره حاویِ سیاره است.

شلوفمن افزود: «شما می توانید یک سیاره را نه تنها با اندازه‌اش، بلکه با سیاره‌های کنارش هم بشناسید. سیاره‌های غول‌پیکری مثل مشتری همواره به دور ستاره‌هایی می چرخند که آهن بیشتری از خورشید دارند. سیاره‌هایی مثل مشتری ابتدا با ساخت هسته‌ای سنگی، شکل می گیرند. این امر منطقی است که آن نوع سیاره‌ها را در نزدیکی ستاره‌هایی غنی از عناصرِ تشکیل دهنده سنگ بیابیم چرا که آن عناصر مواد لازم را برای تشکیل سیاره فراهم می آورند. ایده من پیدا کردن جرمی بود که در آن، ترکیب ستاره‌ای که به دورش می چرخند، اهمیتی ندارد.

من دریافتم که اجرام بزرگتر از 10 برابر جرم مشتری، ستاره‌هایی را که عناصر تشکیل دهنده سنگ‌ها را در اختیار دارند، ترجیح نمی دهند. به همین منظور، احتمالا به مانند سیاره‌های دیگر شکل نمی گیرند.» اگرچه احتمال می رود داده‌های جدید شرایط را تغییر بدهند، اما دکتر شلوفمن پیشنهاد کرده، اجرامی که جرمشان 10 برابر مشتری است، باید کوتوله قهوه‌ای در نظر گرفته شوند، نه یک سیاره.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه