بیگ بنگ: ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، این تصویر واضح از جفت کهکشان در حال تعامل که Arp 142 نام دارند، را ارائه دادند.

به گزارش بیگ بنگ، جفت کهکشان Arp 142 در جنوب صورت فلکی مارِ باریک واقع شده‌اند و حدود 326 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. این کهکشان عضوی از کهکشان‌های عجیب و غریب فهرست Arp است که در دهۀ 1960 توسط ستاره‌شناس “هالتون سی. آرپ” رصد شده بود. بخش پنگوئنی این جفت، یعنی NGC 2936، احتمالا زمانی یک کهکشان مارپیچی نسبتاً متوسط بوده و همانند پنکیک دارای بازوهای مارپیچیِ متقارن و همواری بوده است.

این جفت که از ستارگان داغِ جدید تشکیل‌ شده است، در عکس هابل به صورت رشته‌های آبی‌رنگ مشاهده می شود، شکل آن در حال حاضر بدلیل کشش‌های گرانشی مجاورش پیچ خورده و کج شده است. رشته‌های گاز مخلوط با گرد و غبار به صورت رشته‌های قرمزی مشاهده می‌شود که در طول موج‌های طولانی‌ترِ نور فروسرخ توسط تلسکوپ اسپیتزر، شناسایی شده است.

در مقایسه، «تخم‌مرغِ» این جفت، یعنی NGC 2937، تقریباً بدون ویژگی است. درخشش سبزرنگِ بسیار متفاوتِ نور ستاره، نشان‌دهندۀ جمعیتی از ستارگان بسیار کهن‌تر می‌باشد. عدم وجود ویژگی‌های گرد و غبار قرمزِ درخشنده به ما می‌گوید مدت‌ها است که این کهکشان منبع گاز و گرد و غبار خود را، که از ستارگان جدید کسب می کند، از دست داده است. در حالی که NGC 2937 قطعاً به حضور همسایة خود پاسخ می‌دهد، توزیعِ  خوشایندِ ستاره‌ها مانع از هرگونه تحریف و کژریختیِ واضح در شکل آن شده است.

در نهایت این دو کهکشان با یکدیگر ادغام خواهند شد و با جمعیت‌های خود از ستارگان و ترکیب گاز و گرد و غبار، جرم واحدی را تشکیل می دهند. این نوع ادغام احتمالاً گام مهمی در تاریخ بسیاری از کهکشان‌های بزرگ، از جمله کهکشان راه شیری، است. در بالای این جفت کهکشان، یک کهکشان آبی‌رنگِ تنها و نامربوط که UGC 5130 نام دارد، دیده می‌شود که به نظر می‌رسد کهکشان نامنظمِ ممتد و باریک یا مارپیچیِ لبه‌دار باشد. این کهکشان در فاصلۀ 230 میلیون سال نوری از ما قرار دارد که نسبت به جفت کهکشان Arp 142 بسیار به ما نزدیک‌تر است و بنابراین با آنها در تعامل نیست.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام،
    تشکر بابت زحماتتون، خوب یادم میاد توی دوره دبیرستان چقدر هر روز و روزی چند بار به این سایت سر میزدم و کلی به رشد فکریم کمک کرد.
    ولی حالا به خاطر کم کار شدن سایت و بیشتر فعالیت در زمینه بازنشر اخبار شاید هفته ای یک بار، نمیدونم چی شده ولی امیدوارم دوباره فعالیت اموزشیتون رو از سر بگیرید.