بیگ بنگ: دانشمندان علوم سیاره‌ای قصد دارند تا سال 2030 مجموعه‌ای از کاوشگرهای کوچک که روی هر کدام حسگری متفاوتی نصب شده را به درون ابرهای مشتری پرتاب کنند و قبل از اینکه درون اتمسفر این سیاره ی گازی غول‌آسا بسوزند، اطلاعات را جمع‌آوری کنند.

تصویری هنری از میکروکاوشگرها پیش از ورود به جو سیاره ی مشتری
تصویری هنری از میکروکاوشگرها پیش از ورود به جو سیاره ی مشتری

به گزارش بیگ بنگ، براساس طرح ارائه شده ی دانشمندان، این کاوشگرها در حدود 15 دقیقه درون جو سیاره باقی می‌مانند، انتقال 20 مگابیت داده در طول همین زمان کافی است تا محققان بتوانند تصویری از بخش بزرگی از اتمسفر مشتری تهیه کنند. کاوشگرهای در حال چرخش و پرواز، اطلاعات بسیاری درباره سطح سیارات بیرونی‌تر و قمرهایی که به دور این سیارات می‌چرخند، ارائه داده‌ اند. البته کاوش عمیق درون جو این سیارات به نفوذ در ابرهای متراکم نیاز دارد تا اطلاعات مفیدی به دست آید. فضاپیمایی که بیش از 300 کیلوگرم وزن دارد، بسیار آهسته سقوط می‌کند که این مسأله منجر به کاهش میزان داده‌های انتقالی می‌شود. زیرا در این فضاپیما رله باید دورتر باشد.

با کوچک‌سازی لوازم الکترونیکی، دوربین‌ها و سایر ابزار، ساخت کاوشگرهای بسیار کوچک محقق شده است. جان مورس از مرکز تحقیقات علوم زمینی و فضایی دانشگاه یورک در تورنتو و همکارانش معتقدند کاوشگرهای بسیار کوچک هنگام سقوط در جو مشتری، برای مدت بیشتری بدون چتر نجات سالم می‌مانند. مورس توضیح می‌دهد: «کار ما نشان می‌دهد برای کاوشگری که به اندازه کافی کوچک است، می‌توان چتر نجات را حذف نمود و هنوز هم درون جو، زمان کافی برای جمع‌آوری داده‌های مفید را در اختیار داشت. در حالی که رله، نزدیک‌تر نگه‌ داشته شده و سرعت انتقال داده‌ها بالاست.»

شناسایی جو داخلی مشتری برای دانشمندان اهمیت دارد، به همین منظور قصد دارند تا سال 2030 میکروکاوشگر به این سیاره ارسال کنند.
شناسایی جو داخلی مشتری برای دانشمندان اهمیت دارد، به همین منظور قصد دارند تا سال 2030 میکروکاوشگر به این سیاره ارسال کنند.

ماهواره‌های کوچک که کمتر از یک کیلوگرم وزن دارند و با عنوان ماهواره‌های میکرو، نانو و مکعبی شناخته می‌شوند، هم اکنون در مدار زمین برای گستره وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می توانند نمونه ی مشابه آن در این ماموریت بکار برده شود. گروهی پیشنهاد می‌کند آغاز حضور مدارگرد JUICE متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)، در مجموعه سیستم‌های مشتری که در سال 2030 انجام می‌شود، می‌تواند مأموریت‌هایی پی‌ در پی با هدف حمل این میکروماهواره‌ها به سیاره را آسان کند.

برنامه و طرح کلی این مأموریت، SMARA for SMAll (شناسایی اتمسفرها) نامگذاری شده است، مأموریت SMARA می‌تواند به اکتشاف جنبه‌های مختلفی از علوم سیاره‌ای کمک کند. به عنوان مثال با توجه به اینکه بیش از دو سوم جرم کلی منظومه شمسی، البته به غیر از خورشید، سیاره مشتری را تشکیل داده است، مطالعه این سیاره برای درک ماهیت سحابی خورشیدی که از آن، خورشید ما و همه سیاراتش تشکیل شده‌اند، مهم است. علاوه بر این، سیاره مشتری تحت بمباران دائم اجسام کوچک مانند سیارک‌هاست و درک جو این سیاره، درهای جدیدی برای درک ماهیت این اجسام کوچک باز می‌کند. جو سیاره حتی ممکن است اطلاعاتی در مورد سرگذشت، آثار و ترکیب منظومه شمسی ارائه دهد. نتایج این تحقیقات در inderscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.