بیگ بنگ: نتایج مطالعه جدید محققان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نشان می دهد که یکی از قمرهای مشتری به نام ‘اروپا’ احتمالا تعادل شیمیایی مناسبی دارد که حیات روی آن را امکان پذیر می کند.

Europas-Ocean-May-Have-An-Earthlike-Chemical-Balanceبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج این مطالعه جدید که مبتنی بر فرضیه وجود آب مایع اقیانوس نمکی در زیر پوسته یخی اروپا است، توازن تولید هیدروژن و اکسیژن در این قمر کوچک با تولید این گازها در زمین قابل مقایسه است، به این معنی که این قمر احتمالا از فاکتورهای زیربنایی اصلی حیات برخوردار است. محققان برای ارزیابی نسبت های تولید شیمیایی در اروپا، میزان هیدروژن تولیدی در نتیجه واکنش آب نمکی این اقیانوس با سنگ را بررسی کردند؛ رویه ای که به سرپانتینیت (serpentinisation) معروف است.

در جریان این روند که روی زمین نیز وجود دارد، آب از طریق مواد معدنی تصفیه می شود و پس از واکنش در مجاورت سنگ ها، مواد معدنی جدیدی تشکیل می دهد که در نتیجه آن، هیدروژن به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود. محققان با استفاده از مدل های پیچیده براساس شناختی که از اروپا داشتند، مشخص کردند که ترک های واقع در بستر دریای این قمر در طول زمان باز شده اند؛ این موضوع به محققان امکان می دهد که میزان سنگ های تازه در دسترس برای روند سرپانتینیت را پیش بینی کنند.

از طرف دیگر محققان برای برآورد تولید اکسیژن، سطح این سیاره را مطالعه کردند. آنها متوجه شدند که پرتو ناشی از مشتری می تواند مولکول های یخ را از هم جدا و اکسیژن را در اقیانوس این قمر آزاد کند. محققان در جریان آزمایش خود متوجه شدند که تولید اکسیژن احتمالا 10 برابر بیشتر از تولید هیدروژن است و این وضعیت تا حدودی شبیه نسبت این گازها در زمین است. ناسا اکنون قصد دارد با تدارک ماموریتی به اروپا، یک کاوشگر به نزدیکی سطح این قمر بفرستد تا تصاویری با وضوح بالا از آن بگیرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.