بیگ بنگ: تصویر زیر متعلق به کهکشان کوتوله و نامنظم UGC 8201 میباشد که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا شکار شده است، به این دلیل کوتوله نامیده می شود که یک اندازه کوچک با ساختاری بحرانی دارد.

The mysteries of UGC 8201به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان که پانزده میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، در صورت فلکی اژدها واقع شده و با بسیاری از کهکشان های کوچکتر آن عضو یک گروه بزرگتر بنام گروه کهکشانی M81 را تشکیل داده است. این گروه یکی از نزدیکترین همسایه های گروه محلی کهکشانی است که شامل کهکشان راه شیری ما نیز می شود. این کهکشان در یک فاز مهم تکاملی قرار دارد زیرا دوره ای طولانی از ستاره سازی را طی کرده که تاثیر مهمی در کل کهکشان داشته است. این مرحله برای چند صد میلیون سال بطول انجامید و تعداد زیادی از ستاره های تازه متولد شده را ایجاد کرد، این ستاره ها می توانند در منبع نور غالبِ کهکشان دیده شوند، همچنین این فرآیند مقداری از گاز و گرد و غبار را در بین ستاره های کهکشان، توزیع کرده است.

چنین رویدادهایی برای شکل گیری ستارگان بزرگ به منبع گسترده ای از انرژی نیاز دارد تا آنها را تولید کند، در هر حال مقایسه کهکشان های بزرگ با کهکشان های کوچک بدون منبع انرژی نشان می دهد، این نوع کهکشان نباید منابع کافی گازی برای تولید ستاره های جدید داشته باشد. به همین دلیل سوالات پاسخ داده نشده ی بسیاری در مورد فرآیند شکل گیری و تحول کهکشان ها، به وجود آمده است؛ از جمله اینکه چگونه سیستم های کم جرم نسبتا جدا، همانند کهکشان های کوتوله برای مدت زمان طولانی ستاره سازی انجام می دهند. با توجه به نزدیکی UGC 8201 به زمین این کهکشان یکی از بهترین اجرامی است که با مطالعه آن می توان به چگونگی رشد و تحول کهکشان های کوتوله پی برد.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ