بیگ بنگ: اسکات کلی، فضانورد سرشناس آمریکایی، دیگر به فضا نخواهد رفت. کلی 52 ساله که به تازگی از مأموریت یک ساله در فضا به زمین بازگشته است، اعلام کرد روز ۱ آوریل (۱۳ فروردین ۹۵) رسما با فضانوردی خداحافظی می‌کند و بازنشسته می شود.

Scott--Kellyاین خبر چندان نیز دور از انتظار نبوده است. کلی اندکی پس از آنکه سلامت به زمین فرود آمد، به خبرنگاران گفت: «شک دارم که یک بار دیگر همراه با ناسا به فضا بروم.» او اظهار داشت که فضانوردان با استعداد زیادی در ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) وجود دارند و “دلیلی وجود ندارد که من یک بار دیگر به فضا بروم”. اسکات کلی البته قصد دارد همچنان در زمینه تحقیقات در مورد آخرین مأموریت فضایی‌اش فعالیت داشته باشد. او گفته است که می‌خواهد به مکان‌های مورد علاقه‌اش روی کره زمین برود که تا کنون ندیده است.

scott-kellyاسکات کلی در سال 1996 به گروه فضانوردان پیوست و چهار بار به فضا سفر کرد. کلی برای نخستین بار در سال 1999 با شاتل فضایی دیسکاوری برای ماموریت تعمیر و بروز رسانی تلسکوپ فضایی هابل ناسا به فضا رفت. وی در سفر فضایی بعدی در سال 2007 به ایستگاه فضایی بین المللی رفت و در سومین ماموریتش که در اواخر سال 2010 بود شش ماه را در این ایستگاه فضایی سپری کرد. کلی در چهارمین اقامتش در فضا که 340 روز به طول انجامید، اوایل ماه مارس 2016 همراه با همکار روس‌اش میخائیل کورنینکو از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت. این دوران تقریبا دو برابر زمانی است که فضانوردان به طور معمول در فضا سپری می‌کنند.

اقامت تقریبا یک ساله کلی و کورنینکو با هدف مطالعه تأثیر اقامت طولانی در محیط بی‌وزنی برروی انسان انجام شد. او اکنون تنها آمریکایی است که تجربه طولانی‌ترین مدت اقامت در فضا را داراست. وی در مجموع ۵۲۰ روز از عمرش را در فضا سپری کرده است. چارلز بولدن، رئیس ناسا از اسکات کلی به عنوان “یکی از بهترین فضانوردان در تاریخ برنامه‌‌های فضایی” نام برد. در حال حاضر رکورد طولانی‌ترین مدت اقامت در فضا متعلق به گنادی ایوانوویچ پادالکا، فضانورد اهل روسیه است. او در طول پنج مأموریت فضایی خود ۸۷۸ روز را در فضا سپری کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: latimes.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.