بیگ بنگ: کمتر از یکسال دیگر فضاپیمای افق های نو که در سال 2006 با هدف سفری 10 ساله به سوی پلوتو پرتاب شد، برای نخستین‌بار با این سیاره کوتوله دیدار خواهد کرد. این نخستین ماموریت بشر به سوی پلوتو و کمربند خرده سیاره های یخی کمربند کویی‌پر در ورای مدار نپتون است.

NewHorizonsatPluto-647x478

به گزارش بیگ بنگ، فضاپیمای افق های نو (New Horizons) ناسا طبق برنامه ریزی صورت گرفته در 15 جولای 2015 میلادی (24 تیر 94) به نزدیک‌ترین فاصله از مقصدش می رسد و از کنار آنها عبور می‌کند. در این حین فضاپیما شروع به عکسبرداری و بررسی ترکیبات و ویژگی‌های پلوتو و اقمار آن خواهد نمود. مأموریت افق‌های نو به اینجا ختم نشده و فضاپیما مسیر خود را به سوی اجرام کمربند کویپر آغاز می‌کند و دست کم با یک خرده سیارك کویپری ملاقات خواهد كرد. البته بدون شک قطر اجرامی که فضاپیما ممکن است با آنها مواجه شود از 90 کیلومتر فراتر نخواهد رفت.

پلوتو در فاصله 5.87 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده و مدت هر سال – چرخش کامل بدور خورشید – 248 سال زمینی بطول می‌انجامد. این سیاره کوتوله از دسترس اغلب ابزارهای رصدی دور بوده و بهترین تصویر از آن توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده است؛ پلوتو دارای پنج قمر تأیید شده به نام‌های شارون (Charon)، نیکس (Nix)، هیدرا (Hydra)، کربروس (Kerberos) و Styx‌ است.

new-horizons-pluto-panoramic-view

از ماموریت های فضاپیمای افق های نو بررسی ذرات گریخته از اتمسفر پلوتو، اندازه گیری کنش و واکنش پلوتو با بادهای خورشیدی، بررسی حلقه‌ دور این سیاره کوتوله ، کاوش ترکیب و ساختار اتمسفر پلوتو، نقشه‌برداری‌ و عکس برداری از پلوتو و اقمار آن و اجرام کمربند کویپر وبسیاری ماموریت دیگر میباشد. همچنین تغییرات در الگوی رنگی پلوتو در طول سال‌ها نشانگر اتفاقات ناشناخته‌ای است که در پلوتو روی می‌دهد و این کاوشگر می‌تواند از این اتفاقات رمزگشایی کند. در اینجا می توانید فاصله این فضاپیما تا پلوتو را لحظه به لحظه مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر در:spaceflightinsiderspace , spacetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.