بیگ بنگ: ناسا شواهدی را ارائه کرده که نشان می دهد اقیانوس مایع و زیر سطحی انسلادوس قمر زحل می‌تواند از حیات پشتیبانی کند. این آژانس تحقیقاتی گزارش کرده که در اعماق این قمر یخی، بسیاری از اجزای مورد نیاز برای حیات، وجود دارد!

به گزارش بیگ بنگ، به لطف ِ ترکیبات آلی کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و گوگرد، که در واقع مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی بلوک‌های حیات هستند، و همچنین باید از کاوشگر کاسینی، تشکر کرد که در ماموریت پژوهشی خود، آبفشان های رو به بیرون این قمر را مشاهده و ثبت کرد. علاوه بر این، بر مبنای تحقیقات انجام شده در ماموریت کاوشگر کاسینی، مولکول‌های هیدروژن مشاهده شده که طبق گفته‌های ناسا می‌تواند پتانسیل لازم جهت فراهم کردن منابع انرژی شیمیایی برای حیات را داشته باشد. به گفته محققان مولکول‌های هیدروژن از طریق دریچه‌های گرمابی موجود در بستر دریا بر روی اقیانوس انسلادوس ریخته می‌شوند.

انسلادوس تمام اجزای حیات را در خود جای داده

پیترگریگیوس، بیولوژیست اعماق دریا از دانشگاه هاروارد که در این تحقیق شرکت نکرده، در مصاحبه ای به ارتباط مشخص این کشفیات و زندگی میکروبی اشاره کرده و گفته است:« برای یک میکروبیولوژیست که در خصوص انرژی میکروب‌ها تحقیق می‌کند، هیدروژن مانند سکه‌ی طلا از جریان ِ انرژی می‌باشد. در واقع اگر شما تنها، به یک ترکیب شیمیایی، نیاز داشته باشید که از دریچه خارج شود و در خصوص امکان وجود انرژی ِ لازم برای حیات میکروبی راهنمایی کند، هیدروژن در ابتدای این لیست قرار دارد.

همچنین، لیندا اسپیلکر، دانشمند پروژه‌ی کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گفت: « اثبات اینکه انرژی شیمیایی لازم برای حیات، درون اقیانوس قمر کوچک زحل وجود دارد یکی از مهم‌ترین قدم‌های اصلی در تحقیقات ما برای یافتن امکان حیات در خارج از کره زمین می‌باشد. اکنون ما می‌دانیم که انسلادوس تقریبا تمامی اجزای لازم برای پشتیبانی از حیات، به صورتی که ما در زمین می‌شناسیم، را در خود دارد.»

آب یعنی زندگی

به طور مشخص، آب به عنوان اصلی‌ترین عنصر لازم برای ایجاد حیات در زمین در تمامی منظومه شمسی به وفور یافت می‌شود. همانگونه که ساشیل آریا دانشمند دانشگاه میشیگان، می گوید: آب مهم‌ترین عنصر شناخته شده در زمین، برای ایجاد حیات می‌باشد. این دانشمند دلیل اهمیت آب را اینگونه ذکر کرده است: آب هم به عنوان حلال، هم به عنوان محیط مناسب و هم به عنوان کاتالیزور برای فعالیت برخی از پروتئین‌ها ضروری است و این سه چیز، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی هستند که به زندگی اجازه‌ی شکوفا شدن می‌دهند.

در واقع، هرکجا بر روی زمین آب یافت شود، یعنی حیات یافت شده است. وجود مقدار کافی آب در هر کجای جهان به ما می‌گوید که در شرایط مناسب خواهیم توانست حیات بیگانه را در دنیاهای دیگر بیابیم. کریستوف ساتن یکی از اعضای تیم کاسینی و یکی از نویسندگان مقاله‌ی مربوط به تحقیقات ماموریت کاسینی به نشریه‌ی ناسا گفت: «مدلی که آبفشان ها به طور مناسب به تغییرات تنشی موجود بر روی انسلادوس واکنش نشان می‌دهند، این احتمال را به وجود می‌آورد که بدنه‌های آن‌ها در مقدار بسیار زیادی از آب مایع فرو رفته است. آب مایع، کلید اصلی برای پیشرفت حیات بر روی زمین می‌باشد؛ بنابراین این کشفیات کنجکاوی ما را برای دانستن این موضوع که آیا هرکجایی که آب وجود دارد، امکان حیات نیز وجود خواهد داشت، زیاد می کند.

هانترویت، رهبر گروه تحقیقاتی مطالعات کاسینی، می‌گوید:« اگرچه ما نتوانستیم خود حیات را آشکار کنیم اما، فهمیدیم که در آنجا منابع غذایی موردنیاز برای ایجاد حیات وجود دارد. این منابع مانند یک فروشگاه شکلات برای میکرو‌ب‌ها می‌باشند.» توماس زوربوچن، دستیار مدیر ناسا در اداره‌ی ماموریت‌های علمی مستقر در واشنگتن، طی بیانیه‌ای گفت:« این نزدیک‌ترین جایی است که ما تاکنون برای شناسایی مکانی که در آن چند جز ضروری برای ایجاد محیط قابل زندگی وجود دارد، رفته‌ایم. این نتایج نشان می‌دهند که ماموریت‌های علمی به هم پیوسته‌ی ناسا در طبیعت کیهانی ما، می‌تواند ما را به جواب این سوال که آیا واقعا تنها هستیم یا خیر، نزدیک‌تر کند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه‌ی علوم (Science) منتشر شده است.

ترجمه: ندا حائری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. مولکول‌های هیدروژن از طریق دریچه‌های گرمابی موجود در بستر دریا بر روی اقیانوس انسلادوس ریخته می‌شوند.
    حالا این چطور معنی میشود؟

  2. چه بسا بجز حیات میکروبی انواع آبزیان بیگانه از هر سایز و نوعی در زیر سطح این اقیانوس یخ زده وجود داشته باشد . ممنون از خبر لطفا از جونو در مدار مشتری بیشتر موضوع بزارید .