بیگ بنگ: تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد اگر چه مریخ محیطی سرد و خشن دارد اما امکان شکل گیری دریاچه هایی در سطح آن در زمان حال وجود دارد.

رگه های باریک تیره بر دیواره های دهانه ی گارنی روی مریخ، به گفته ی دانشمندان این رگه ها در اثر جریان آب شور مایع روی مریخ پدید آمده اند.

به گزارش بیگ بنگ، میلیاردها سال پیش مریخ از اتمسفر ضخیمی برخوردار بود و سطح آن نیز گرمتر از زمان حالش بود؛ در این شرایط جغرافیایی آب زیادی در آن وجود داشته است. اما این سیاره بخش زیادی از اتمسفر خود را در میلیاردها سال قبل بر اثر بادهای خورشیدی از دست داده و در نتیجه بسیار سرد و خشک شده است. در حال حاضر دمای سطح مریخ تا منهای 60 درجه سلسیوس نیز کاهش یافته است، از آن گذشته فشار سطح این سیاره پایین بوده و در نتیجه ذرات ریز آب آن به سرعت تبدیل به گاز می شوند.

محققان در وجود آب در گذشته ی سیاره ی مریخ هیچ شکی ندارند اما نکته جالب توجه این است که با توجه به شرایط فعلی این سیاره که برای وجود آب در آن خشن به نظر می آید، به واسطه وجود اتمسفر کم فشار مریخ نیز، حتی مقادیر اندک آب در سطح این سیاره نیز به سرعت تبخیر می شود اما حالا مطالعه ای جدید نشان می دهد آبی که در لایه های زیرین سطح این سیاره وجود دارد قادر به ایجاد دریاچه ی تدریجی است.

یک تصویر شبیه سازی شده از دریاچه ای باستانی در مریخ

تحقیقات دانشمندان علوم سیاره ای نشان می دهد مقدار قابل توجهی از آب مایع زیر سطح مریخ در جریان است که قابلیت جمع شدن و شکل گیری دریاچه در سیاره را دارد. محققان به تازگی با شبیه سازی جالب توجهی نشان دادند اگر جریان آب سرد و گرم در سیاره ی سرخ رو به شیب دامنه ی کوه ها جریان داشته باشند می توانند به مرور دریاچه ای را پر آب کنند، به گفته ی دانشمندان در حالی که لایه سطحی آب سیاره بخار می شود، لایه ی زیر سطحی یخی می تواند جایگزین شود و آب ِ دریاچه ی سطحی مریخ را تامین کند، همچنین این آب می تواند برای حداقل یک سال در حوضچه ای به شعاع 100 متر دوام بیاورد.

سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر: space.com