بیگ بنگ: فصاپیمای افق های نو (New Horizons) که به سرعت رو به سامانه ی پلوتو پیش می رود، نخستین عکس های خانوادگی از سیستم سیاره ی کوتولۀ پلوتو و پنج قمر شناخته‌ شده اش را ثبت کرد.

در این تصویر درخشش پلوتو و قمرهایش را مشاهده می کنید که با 10 ثانیه نوردهی دوربین شناساگر فواصل دور این فضاپیما به ثبت رسیده است.
در این تصویر درخشش پلوتو و قمرهایش را مشاهده می کنید که با 10 ثانیه نوردهی دوربین شناساگر فواصل دور این فضاپیما به ثبت رسیده است.

به گزارش بیگ بنگ، این فضاپیما که قرار است 14 جولای (23 تیر) عبور تاریخی خود از کنار پلوتو را تجربه کند، مجموعه‌ای از تصاویر از این جرم کیهانی را با استفاده از دوربین «تصویرگر شناسایی طیف طولانی» (LORRI) خود رصد کرده‌ است. شناسایی این قمرهای ریز از فاصله بیش از 88.5 میلیون کیلومتری برای جامعه علمی هیجان‌انگیز است.

قمرهای شناخته‌ شده پلوتو، شارون، هیدرا، نیکس، کربروس و استیکس نام دارند. شارون که قطری به اندازه 1043 کیلومتر دارد، نصف خود پلوتو است اما قمرهای دیگر این شیء کیهانی ریز هستند؛ به طور مثال، عرض کربروس و استیکس به ترتیب هفت تا 21 کیلومتر و 10 تا 32 کیلومتر عنوان شده است. کربروس و استیکس در سال‌های 2011 و 2012 توسط تلسکوپ فضایی هابل شناسایی شدند. در تصاویر جدید، چهار قمر ریز پلوتو قابل‌ مشاهده‌ هستند در حالی که شارون در مرکز مدارهای قمرهای دیگر با پلوتو در آمیخته است.

این عکس های مقایسه ای جدید با بهره از یک مقیاس روشنایی خطی ثبت شده اند.
این عکس های مقایسه ای جدید با بهره از یک مقیاس روشنایی خطی ثبت شده اند.

همچنین افق های نو در عکس های جدیدتر، با استفاده از شیوه ای به نام واپیچش تصویر (deconvolution) عکس های با کیفیت متفاوت تری از پیش، به زمین مخابره کرده است. در واقع با وارونه کردن اثر پیچیدگی ها، تصاویر خام و پردازش نشده ای که به زمین فرستاده شده، واضح و روشن می شوند و بدین ترتیب ویژگی های سطح پلوتو نیز نمایان تر می شوند. فضاپیمای افق‌های نو متعلق به ناسا با هزینه ی بالغ بر 700 میلیون دلار در ۱۹ ژانویه ی ۲۰۰۶ راهی فضا شد، تا نخستین شناسایی نزدیک از پلوتو و قمرهایش را انجام دهد. در اینجا می توانید فاصله این فضاپیما تا پلوتو را لحظه به لحظه مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.