بیگ بنگ: دانشمندان حاضر در برنامه «نقشه‌نگاری طیف‌سنجی باریون» (BOSS) اعلام داشتند مقیاس جهان را با دقت یک درصد اندازه‌گیری کردند.

onepercent.boss_.v4تصویری هنری از آخرین ، اندازه گیری و مقیاس بسیار دقیق جهان که طیف سنج  BOSS از جهان اولیه و نحوه توزیع کهکشان ها تاکنون به تصویر کشیده است.

به گزارش ایسنا، دیوید شلگل، بازرس ارشد طیف سنج «BOSS» و عضو آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی، گفت: دقت یک درصد در مقیاس جهان، دقیق‌ترین اندازه‌گیری است که تاکنون انجام شده است. «باس» بزرگ‌ترین برنامه در سومین «تحقیقات آسمان دیجیتالی سولان» (SDSS-III) است و از سال 2009 این برنامه از تلسکوپ بنیاد سولان در رصدخانه آپاچی پوینت واقع در نیومکزیکو برای ثبت طیف‌های با دقت بالای بیش از یک میلیون کهکشان استفاده کرده است. این برنامه تاکنون شش میلیارد سال گذشته جهان را بررسی کرده است.

«باس» تا ژوئن سال 2014 به جمع‌آوری داده‌ها ادامه خواهد داد و مارتین وایت، عضو آزمایشگاه برکلی و استاد نجوم و فیزیک دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما تحلیل جدید خود را انجام داده‌ایم، چون 90 درصد داده‌های نهایی «باس» را در اختیار داشتیم. «نوسانات آکوستیک باریون» (BAO)، خوشه‌بندی‌های منظمی از کهکشان‌ها هستند که مقیاس آنها «خط کشی استانداردی» برای اندازه‌گیری تکامل ساختار جهان ارائه می‌دهد.

اندازه‌گیری دقیق جهان به طور قابل‌توجهی دانش انسان را در خصوص ویژگی‌های کیهانی بنیادی دقیق‌ می‌کند. از این ویژگی‌ها می‌توان به چگونگی شتاب‌بخشی انرژی تاریک به فرآیند انبساط جهان اشاره کرد. نتایج «باس» به همراه اندازه‌گیری‌های اخیر «تشعشع پس‌زمینه میکروموج کیهانی» (CMB) و اندازه‌های ابرنواختری در مورد انبساط در حال شتاب، نشان می‌دهد ماده تاریک ثابتی کیهانی است که میزان آن در فضا یا زمان تغییر نمی‌کند.

تحلیل «باس» نشان می‌دهد درک عامل فیزیکی انبساط شتاب‌گرفته همچنان یکی از جالب‌ترین مسائل فیزیک باقی می‌ماند. این تحلیل همچنین یکی از بهترین تعیین‌های انحنای فضا را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که فضا زیاد انحنادار نیست. تحلیل «باس» منشوری از یک میلیون و 277 هزار و 503 کهکشان را در بر می‌گیرد. این بزرگ‌ترین نمونه‌ موردی از کیهان گزارش شده که تاکنون در چنین تراکمی بررسی شده است.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر می‌شود.

Read More : universetoday