بیگ بنگ: پژوهش جدید اخترشناسان نشان می‌دهد که کهکشان “آندرومدا” تقریباً هم‌اندازه کهکشان راه شیری است. همسایۀ کیهانی ما پس از بررسی‌های دقیق به نظر می رسد خیلی بزرگ نباشد. ستاره‌شناسان “مرکز بین‌المللی تحقیقات رادیو نجوم”(ICRAR) در استرالیا محاسبه کرده‌اند که کهکشان آندرومدا در اندازه‌ای نزدیک به کهکشان راه شیری است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، آندرومدا نزدیک به 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و نزدیکترین کهکشان بزرگ به ما است. اخترشناسان قبلا معتقد بودند که این کهکشان، دو تا سه برابر بزرگتر از کهکشان راه شیری است، اما تکنیک مورد استفاده گروه اخترشناسان مرکز “ICRAR” نتیجه بسیار متفاوتی را به دست آورد. این تکنیک از مشاهدات ستاره‌هایی که در کهکشان با سرعت حرکت می‌کنند، استفاده می‌کند تا سرعتی را که جسم نیاز دارد تا از کهکشان خارج شود، تعیین کند که به آن “سرعت فرار” گفته می‌شود و برای محاسبه توده  کهکشان استفاده می‌شود.

دکتر “پراجوال کافله” که یک اخترفیزیکدان است، می‌گوید: هنگامی که یک موشک به فضا پرتاب می‌شود، با سرعت 11 کیلومتر بر ثانیه به غلبه بر گرانش زمین می‌پردازد. کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری، بیش از یک تریلیون بار سنگین‌تر از سیاره زمین است. بنابراین برای فرار از کشش گرانشی آن ما باید به سرعت 550 کیلومتر بر ثانیه برسیم. ما از این تکنیک استفاده کردیم تا اندازه آندرومدا را دریابیم.

کهکشان آندرومدا یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکی آندرومدا است که حدود 2.5 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد. با اینکه آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است، ولی نزدیک‌ترین کهکشان نیست. آندرومدا بزرگترین کهکشان از گروه کهکشانی محلی است که شامل راه شیری، آندرومدا، سه‌تکه و 30 کهکشان کوچکتر است. احتمال دارد که کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا حدود 3 تا 5 میلیارد سال آینده با یکدیگر برخورد کنند.

گفته می‌شد که آندرومدا احتمالا بزرگترین کهکشان در گروه محلی خود است. گروه تحقیقاتی نتیجه گرفت که آندرومدا، 800 میلیارد بار سنگین‌تر از خورشید است که رقمی قابل مقایسه با جرم راه شیری است. به گفته دکتر “کافله”، یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که مقدار ماده تاریک در کهکشان آندرومدا تنها یک سوم چیزی است که در مشاهدات قبلی کشف شده بود. با تخمین اندازه دو کهکشان که در حال حاضر به نظر می‌رسد تقریبا هم‌اندازه هستند، شبیه‌سازی‌های جدید برای دریافتن وقایع پیش رو لازم است تا مشخص شود زمانی که آنها در نهایت حدود 5 میلیارد سال آینده باهم برخورد می‌کنند، چه اتفاقاتی می‌افتند.

دکتر “کافله” می‌گوید: ما تصور می‌کردیم که آندرومدا یکی از بزرگترین کهکشان‌ها و راه شیری هم بسیار کوچکتر است، اما اکنون این سناریو کاملا تغییر کرده است. وی افزود: این واقعا هیجان انگیز است که ما توانستیم با یک روش جدید، اندازه آندرومدا را تخمین بزنیم و ناگهان 50 سال از مطالعه و درک جمعی تحت تاثیر آن قرار گرفته است. این مطالعه در در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. احتمالا این دست اورد محاسباتی جدید به خاطر شبیه سازی نسل جدید هستش

  2. سلام به تحریریه ی بیگ بنگ
    آیا در میان فضای خالی تمام کهکشان ها فقط ماده تاریک وجود دارد ؟
    اگر سیاه چاله های مرکز هر کهکشان ، آن کهکشان را به چرخش در میآورد و با جاذبه خود ستارگان را کنترل میکند ! پس تمام کهکشان ها به دور چه چیزی میچرخند ؟ که تا بحال از هم پاشیده نشده اند ؟ چون به نظر میرسد هر قطعه ای در این هستی با جاذبه بسیار قدرتمند قطعه ای دیگر میچرخد و کار میکند (به مانند چرخ دنده های یک ساعت ) .

    1. در میان فضای خالی کهکشان ها چیزای زیادی وجود داره مثل غبار میان ستاره ای سیارک ها و سیاره های سرگردان و بدون ستاره…

      کهکشان ها به دور چیزی نمی چرخند بلکه تحت تاثیر انرزی تاریک در حال دور شدن هستند.