بیگ بنگ: فضاپیمای کاسینی ناسا که در مدار سیاره زحل قرار دارد انعکاس شدیدی از نور خورشید را بر دریاها و دریاچه های هیدروکربنی جنوب تیتان به ثبت رساند.

تصویری از درخشش نور خورشید در دریاچه های هیدروکربنی تیتان قمر زحل
تصویری از درخشش نور خورشید در دریاچه های هیدروکربنی تیتان قمر زحل

به گزارش بیگ بنگ، این تصویر جدید، در تاریخ 21 اکتبر سال 2014، از طریق طیف سنج نقشه برداری فضاپیمای کاسینی (VIMS) در نور مرئی و مادون قرمز گرفته شده است. “کراکن میر” بزرگ‌ترین اقیانوس قطبی شناخته شده بر روی تیتان قمر سیاره زحل با زاویه‌ای کاملاً متفاوت رصد شده است. در گذشته فضاپیمای کاسینی تصاویر جداگانه‌ای از دریاهای قطبی این قمر و انعکاس نور خورشید به ثبت می رساند اما این اولین بار است که هر دو نما را به طور همزمان نشان می دهد.

از دلایل خاص تصویر جدید آن است که انعکاس نور خورشید بسیار بالاتر از داده‌های پیشین بوده است. زمانی که این تصویر به ثبت رسیده، بازتاب نور خورشید بقدری درخشان بود که آشکارساز ابزار طیف‌سنج VIMS کاسینی به دلیل درخشش بیش از حد نور اشباع شد. این بازتاب از طریق رنگی در طول موجهای بسیار پائینتر از قبل به میزان 1.3 میکرون مشاهده شد.

رصد انعکاس نور در ابرهای یخی متان شباهت فوق‌العاده‌ای به ابرهایی عجیب بر فراز قطب‌های زمین دارند. این ابرهای متانی می توانند به طور فعالانه دریاچه را با بارش باران مجددا پر کنند، دریاهای تیتان اغلب متان و اتان مایع تشکیل شده اند. به گفته ناسا، این تصویر از اطلاعات رنگی واقعی طول‌موجهایی ساخته شده‌اند که با دریچه‌های جوی که سطح تیتان از میان آنها قابل مشاهده است، مطابقت دارند. در غیر این صورت، تصویر اصلی برای چشم غیر مسلح تنها بصورت یک سایه رنگی است.

تیتان بزرگترین قمر در میان 53 نمونه به ثبت رسیده در اطراف سیاره زحل، جهانی مملو از دریاها و دریاچه‌هایی از متان و اتان است. این قمر به دلیل وجود باد و باران‌هایی که منجر به ظهور چشم‌اندازهای مشابه زمین شده‌، به کره خاکی ما بسیار شبیه است. کاوشگر کاسینی در سال ۱۹۹۷ به سمت زحل پرتاب شد، این فضاپیما در سال ۲۰۰۴ به سیاره زحل و اقمار اطرافش رسید و بیش از یک دهه است که به کاوش در این منظومه ی سیاره ای می پردازد.

منابع: jpl.nasa , techtimes , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.