بیگ بنگ: در زمان انقلاب زمستانی طول شب چند ثانیه طولانی تر می شود و از آن لحظه به بعد به مرور طول شب کم شده و طول روز بلندتر می شود. ایرانیان شب یلدا را که در عین حال کمی طولانی نیز هست با تولد دوباره خورشید جشن می گیرند و به پایان می رسانند.

accuweather-brightspotcdn-comبه گزارش بیگ بنگ، انقلاب زمستانی سال 2016 در نیمکره ی شمالی ساعت 5:44 صبح به وقت استاندارد شرقی(EST) روز چهارشنبه 21 دسامبر رخ می دهد. در نیمکره ی جنوبی، این روز انقلاب تابستانی و طولانی ترین روز سال است. این انقلاب لحظه ای را نشان می دهد که خورشید در جنوبی ترین نقطه ی خود یعنی مستقیمأ بر روی مدار رأس الجدی می تابد. به گفتۀ هواشناس ارشد برت اندرسون، از آنجاییکه زمین بر روی محور خود به میزان 23.5 درجه کج شده، نیمکره های شمالی و جنوبی نور و گرمای خورشید را به طور متفاوتی دریافت می کنند. شیب زمین – نه فاصله مان تا خورشید – چیزی است که باعث ایجاد فصل ها از جمله زمستان و تابستان می شود.

132039-004-0e3a325a واژه ی انقلاب به معنای «موضع خورشید» یا «ثابت ماندنِ خورشید» است. در انقلاب زمستانی، تمام مکان در جنوب خط استوا دارای طول روز بیش از 12 ساعت هستند. در عین حال، تمام مکان ها در شمال خط استوا دارای طول روز کمتر از 12 ساعت می باشند. خورشید در ساعت 14:14 یک دی به وقت ایران به نقطه انقلاب زمستانی می رسد و اختلاف زمانی شب 30 آذر و شب 1 دی تنها چند ثانیه است. پس از انقلاب زمستانی، روزها به تدریج طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند.

3انقلاب زمستانی یا شب چله به بعد، خورشید از جنوبی ترین نقطه شرق و غرب فاصله گرفته و کم کم به نقطه شرق و غرب نزدیک شده تا به اعتدال بهاری برسد. ایرانیان باستان به این تقسیمات زمان و تفاوت طول شبانه روز و به صورت طبیعی زوایای بین مدارات اشراف کامل داشته‌اند و آن را در محاسبات خود لحاظ می کردند. فراموش نکنید که یلدا واژه ای سریانی به معنای تولد است که به زایش مهر تابان پس از شبی طولانی اشاره دارد.

ترجمه: سحر  الله وردی /سایت علمی بیگ بنگ

منبع: accuweather.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.