بیگ بنگ: اخترشناسان در نهایت کشف کردند ابرهایی که سیاره اورانوس را در بر گرفته‌اند، از چه ساخته شده‌اند، سولفید هیدروژن،‌ گازی که عامل ایجاد بوی تخم‌مرغ گندیده‌ است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، احتمال حضور اين گاز در اتمسفر هفتمين سياره سامانه خورشيدي از گذشته مورد بحث قرار داشت،اما اكنون و براي اولين بار به واسطه رصد‌خانه‌اي در هاوايي به تاييد رسيد. اين گاز بدبو بالاي ابرهاي گازي كه اين سياره را در بر گرفته‌اند مشاهده شده‌ است، يافته‌اي كه مي‌تواند اطلاعات جديدي درباره چگونگي شكل‌گيري سياره‌هاي دورافتاده‌تر در اختيار دانشمندان قرار دهد.

باوجود رصد‌هاي پيشين توسط تلسكوپ‌هاي زميني و فضاپيماي ويجر دو، تركيبات سازنده اورانوس تاكنون چندان شناخته شده نبوده‌ است. دانشمندان از گذشته احتمال مي‌دادند كه ابرهاي گازي اورانوس از سولفيد هيدروژن يا آمونياك تشكيل شده‌ باشند، اما مدرك قاطعانه‌اي براي اثبات آن در دست نداشتند. اطلاعات جديد توسط ابزار طيف‌سنج ميدان كامل نزديك به فروسرخ يا NIFS تلسكوپ جميني شمال در قله مائونا‌كي در هاوايي به دست آمده‌اند. محاسبات اين ابزار به واسطه تجزيه نور مادون قرمز تابيده شده از اورانوس به سوي به اجزاي سازنده طول موج اين نور انجام گرفته‌اند.

نوارهاي موجود در اين طيف نوري كه به خطوط جذب شهرت دارند، مناطقي كه گاز نور فروسرخ خورشيد را به خود جذب مي‌كند، به دانشمندان كمك مي‌كند تا ردپاي تركيبات سازنده اورانوس را دنبال كنند. رديابي گاز سولفيد هيدروژن در اتمسفر اورانوس در تناقض با گازهاي سازنده سياره‌هاي مشتري و زحل است، زيرا ابرهاي بالايي اين دو سياره از يخ‌هاي آمونياكي ساخته شده‌اند. دانشمندان باور دارند اين تفاوت در تركيبات اتمسفري مي‌تواند اطلاعات بيشتري درباره روند شكل‌گيري سيارات در اختيار آنها قرار دهد.

به گفته محققان دانشگاه لسيستر،‌ اين تفاوت‌ها در دوران اوليه تاريخ شكل‌گيري سياره‌ها ايجاد شده‌اند و توازن ميان گازهاي مختلف در اتمسفر اين سياره‌ها تحت تاثير وضعيتي بوده‌ است كه سياره‌ها در دوران جواني سامانه خورشيدي در آن شكل گرفته‌اند. زماني كه توده‌هاي ابر به واسطه متراكم‌شدگي گازها ايجاد مي‌شوند،‌ گازهاي تشكيل‌دهنده ابر درون اين توده‌ها به دام مي‌افتند و در عمقي پنهان مي‌شوند كه امكان رصد آنها با كمك تلسكوپ از بين مي‌رود.

تنها ذره‌اي ناچيز از آنها به شكل تبخير شده در بالاي ابرها باقي مي‌ماند و به همين دليل است كه تعيين ساختار گازهاي تشكيل‌دهنده ابرهاي اورانوسي تا به امروز تا اين اندازه دشوار بوده‌ است. مشكلي كه با توانايي‌هاي بالاي تلسكوپ جميني شمالي برطرف شد. محققان مي‌گويند اگر انساني به اندازه‌اي بدشانس باشد كه مجبور به سفر به اورانوس شود،‌در حين فرود روي آن با شرايط بسيار ناخوشايند و بدبويي مواجه خواهد شد، البته اگر بتواند از اتمسفر مملو از گازهاي مسموم اين سياره جان سالم به در ببرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه