بیگ بنگ: دانشمندان در فاصله 25 هزار سال نوری از زمین سیاره ی یخی را کشف کردند که به اورانوس شباهت دارد، نگرش جدید به ما نشان می دهد که سایر سیستم های ستاره ای تا چه اندازه می توانند متفاوت باشد.

6a00d8341bf7f753ef01b8d07df51f970c-800wi

محققان صدها سیاره از جمله سیارات سنگی و گازی یافته اند، اما بجز این سیارات نوع سومی هم وجود دارد که ترکیبی از گاز و یخ دارد. می توان گفت اولین باری است که یک دو قولوی غول یخی همانند سیارات اورانوس و نپتون کشف شده است. این در حالی است که اورانوس و نپتون بیشتر از هیدروژن و هیلیوم ساخته شده اند و هر دو مقادیر زیادی یخ متان دارند که به آنها شکل صعودی مانند می دهد.

سیاره تازه کشف شده به اندازه ای دور است که ستاره شناسان بطور قطع نمی توانند درباره ترکیب آن چیزی بگویند اما فاصله آن تا ستاره اش پیشنهاد می دهد که یک غول یخی باشد. این یافته رازی درباره ی منشا شکل گیری غول های یخی در منظومه شمسی ما را نیز حل می کند. هیچکس دقیقا نمی داند که چرا اورانوس و نپتون در قسمت بیرونی منظومه شمسی قرار دارند، در صورتی که مدل ها پیشنهاد می دهند که باید در نزدیکی خورشید شکل گرفته باشند. یک ایده توضیح می دهد که آنها در نزدیکی خورشید شکل گرفتند، اما توسط سیارات مشتری و زحل به سمت بیرونی هل داده شدند. شاید وجود سیارات اورانوس مانند به تداخل ستاره دوم ربط دارد و شاید یک نوع تداخل سیاراتی، اورانوس و نپتون را در این فاصله ایجاد کرده است.

در بررسی یک سیستم دوتایی ستاره ای در کهکشان راه شیری که در صورت فلکی قوس واقع شده است، نخستین ستاره حدود دو سوم جرم خورشید ما دارد و ستاره دوم جرمی حدود یک ششم خورشید دارد. سیاره ی چرخنده این سیستم چهار برابر جرم اورانوس دارد که بیشتر به دور اولین ستاره که دقیقا فاصله چرخش اورانوس تا خورشید را دارد در حال چرخش میباشد. ستاره شناسان از روی این مشاهدات مشخص کردند که در این منظومه ستاره ای از طریق پدیده ای بنام میکرولنز گرانشی زمانی که جاذبه برای نور در فاصله دور از یک ستاره دورتر تمرکز می کند، اثری مانند یک لنز بزرگ می گذارد. یک پدیده بسیار نادر،”اثر سیاره ای که در حال گردش به دور ستاره ای است را همانند یک لنز نشان می دهد.

در این منظومه دو حادثه میکرولنز جداگانه وجود داشت، یک اثر در سال 2008 به دور ستاره اصلی مشاهده شد و حضور سیاره پیشنهاد شد و دیگری در سال 2010  حضور سیاره را تایید کرد و سپس ستاره دوم نیز مشاهده شد. این مشاهدات با استفاده از تلسکوپ 1.3 متری ورشو در لاس کامپوس شیلی و قسمتی از تلسکوپ آزمایش لنز گرانشی نوری صورت گرفت. همچنین دانشمندان در تجزیه و تحلیل خود توانستند جرم هر دو ستاره و سیاره چرخنده به دور آنها و همچنین فاصله آنها از  یکدیگر را محاسبه کنند. یک شاهکار که فقط از طریق میکرولنز می توانست انجام شود. در واقع یک میکرو لنز توانست یک سیاره ی غول پیکر یخی همانند اورانوس و نپتون که از گرمای ستاره ی خود بسیار فاصله دارند را کشف کند.

منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.