بیگ بنگ: هنگامی که منظومه شمسی در 4.6 میلیارد سال پیش متولد شد، تنها 8 درصد از سیارات فراخورشیدی قابل سکونت در جهان وجود داشتند، یعنی زمین قبل از ۹۲ درصد سیارات مشابه خود تشکیل شده و آن سیارات هنوز متولد نشده اند. دانشمندان این تحقیقات جدید را با بررسی داده های جمع آوری شده ی تلسکوپ هابل و کپلر انجام دادند.

سیاره شبیه زمینبه گزارش بیگ بنگ، پیتر بهروزی از اعضای موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور مریلند گفت: « هدف اصلی ما از این تحقیق درک جایگاه زمین در کیهان بود. در مقایسه با سیاراتی که در حال شکل گیری هستند، زمین سیاره‌ای است که جزو اولین سیارات تشکیل شده است، در واقع سیاره ی ما کاملا زودتر از زمان مورد انتظار به وجود آمده.» داده های تلسکوپ هابل نشان می دهد که سرعت تشکیل ستارگان در 10 میلیارد سال گذشته بسیار بیشتر بوده، اما در بخشی از جهان روند واکنش گازهای هیدروژن و هلیوم که برای تولد و شکل گیری ستارگان مورد نیاز میباشد، بسیار کند بوده است.

در حال حاضر تولد ستارگان در نرخ بسیار کندتری نسبت به گذشته اتفاق می افتد، اما بقایای گازی آنقدر زیاد است که کیهان می تواند تا مدتهای طولانی در آینده تولید ستارگان و سیارات را  ادامه دهد. ستاره شناسان پیش بینی می کنند که در حال حاضر بیش از یک میلیارد سیاره شبیه زمین در کهکشان راه شیری وجود دارد، که تصور می شود بخش زیادی از آنها سنگی می باشند. طبق مشاهدات و براورد دانشمندان، جهان قابل مشاهده شامل 100 میلیارد کهکشان میباشد. 

دانشمندان معتقدند شکل گیری زمین های آینده در داخل خوشه های کهکشانی غول پیکر و کهکشان های کوتوله بیشتر است، زیرا این کهکشان ها همچنان گاز زیادی برای تشکیل ستارگان و گردآوری سیستم های سیاره ای دارند. این در حالی است که کهکشان ما مقدار زیادی از گازهای مورد نیاز برای تشکیل ستارگان آینده را استفاده کرده و قادر به ایجاد ستارگان زیادی نیست. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-news.com

اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه