بیگ بنگ: روزانه 40 تن سنگ آسمانی به جو زمین برخورد می‌کند و بسیاری از آن‌ها لکه‌های ریز گرد و غبار دنباله‌داری هستند که بدون هیچگونه آسیب‌رسانی در جو زمین حرکت می‌کنند و بارانی از شهاب‌سنگ‌ها را در آسمان شب خلق می‌کنند.

تصویری از شهاب باران برساووشی بر فراز پارک ملی جوشوا واقع در کالیفرنیا
تصویری از شهاب باران برساووشی بر فراز پارک ملی جوشوا واقع در کالیفرنیا

به گزارش ایسنا، آژانس فضایی ناسا نقشه‌هایی از 5000 سنگ آسمانی که روزانه زمین را بمباران می‌کنند، ارائه داده است. قطعات بزرگ بقایای سیارک‌ها و دنباله‌دار ده‌ها توپ آتشین شبانه را در اطراف زمین ایجاد می‌کنند و هم‌اکنون، نقشه‌های زمان واقعی جدید امکان نمایش آن‌ها را فراهم می‌کنند. این تجسم‌بخشی‌های سنگ آسمانی با استفاده از برنامه نرم‌افزاری Asgard ناسا تولید شده‌اند که روزانه حدود 4000-5000 سنگ آسمانی را رهگیری می‌کند.

 نقشه آبی مکان این سنگ‌ها را در آسمان با استفاده از «رادار مدار دنباله‌دار کانادا» (CMOR) تعقیب می‌کند. باران‌های شهابی اصلی با دایره‌هایی برجسته و بر اساس نام اتحادیه بین‌المللی نجومشان فهرست شده‌اند. نقشه راداری دوم سرعت را در نظر می‌گیرد. نواحی قرمزرنگ سرعت 12 کیلومتر در ثانیه را نمایش می‌دهد، نواحی سبزرنگ سرعت 42 کیلومتر در ثانیه و نواحی آبی‌رنگ سرعت 66 کیلومتر در ثانیه را به نمایش می‌گذارند.

نقشه‌ای از بارش شهاب ها، گوشه سمت چپ بالای نقشه، تاریخ و زمان داده را نشان می‌دهد و ناسا مدعی است این داده به زمان واقعی نزدیک است.
نقشه‌ای از بارش شهاب ها، گوشه سمت چپ بالای نقشه، تاریخ و زمان داده را نشان می‌دهد و ناسا مدعی است این داده به زمان واقعی نزدیک است.

چنین داده‌هایی با استفاده از شبکه‌ای از 12 دوربین ایجاد می‌شوند که شش عدد از آن‌ها در شمال آلاباما، شمال جورجیا، جنوب تنسی و جنوب کارولینای شمالی تعبیه شده‌اند. چهار عدد دیگر نیز در شمال اوهایو/پنسیلوانیا و دو دوربین باقی‌مانده نیز در جنوب نیومکزیکو کار گذاشته شده‌اند. این دوربین‌ها دارای میدان دید وسیعی بوده و این بدین معناست که یک توپ آتشین می‌تواند توسط بیش از دو دوربین رصد شود. این امر به ناسا امکان محاسبه ارتفاع توپ آتشین و میزان سرعت آن‌ را می‌دهد. این آژانس همچنین می‌تواند مدار سنگ آسمانی مسئول خلق توپ آتشین را تعیین کند.

 چنانچه دوربینی تصویر یک توپ آتشین را رصد کند، در سایت Asgard به همراه تصاویری از سه هفته پیش آن آپلود می‌شود. در صورتی که توپ آتشینی به اندازه کافی آرام و در ارتفاع پایین حرکت کند، امکان رسیدن بقایای آن تا زمین به عنوان یک شهاب‌سنگ وجود دارد.

منبع: dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.