بیگ بنگ: تیمی از دانشمندان توانسته‌اند واضح‌ترین نقشه را از کهکشان راه شیری تولید کنند که نشان می دهد بازوی محلی کهکشان ما در حدود چهار برابر بزرگتر از آنچه قبلا برآورد شده، است.

188404main_hurt_milky_way_2005-590_lgبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، از مدتها پیش چنین تصور می شد که کهکشان راه شیری مانند یک دیسک است. اگرچه شکل دقیق کهکشان همچنان مورد تردید قرار دارد،‌ نظر کلی آن است که راه شیری دارای چهار بازو است که از مرکز آن به شکل مارپیچ به بیرون کشیده شده‌اند. ستارگان جدید معمولا از گاز و غبار موجود در این بازوها به وجود می‌آیند. اما غبار می‌تواند ستارگانی را که دانشمندان از آنها به عنوان نقطه شروعی برای اندازه‌گیری فاصله استفاده می‌کنند، بپوشاند و روند نقشه‌برداری از کهکشان را پیچیده سازد.[چطور از کهکشان راه شیری نقشه تهیه می شود]

منظومه شمسی در لبه “بازوی شکارچی” یا بازوی محلی قرار دارد. بازوهای دیگر نیز سپر-قنطورس، برساوشی(پرسئوس) و قوس نام دارند. گفته می‌شود که بازوی شکارچی کوچک‌تر از پرسئوس است. اما تحقیقات جدید محققان رصدخانه کوهستان بنفش چین نشان داده که بازوی محلی یا شکارچی به بزرگی سایر بازوهاست.

دانشمندان با کمک مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها در نیومکزیکو موسوم به آرایه بسیار بلند باسلین(VLBA) توانستند سنجش‌های بسیار دقیقی را از ابرهای گازی موجود در بازوهای کهکشان راه شیری را انجام دهند. آنها همچنین یک متود مثلثات سنجش ستاره موسوم به اختلاف منظر را نیز برای اندازه‌گیری فاصله‌ها به کار بردند. در نهایت محققان دریافتند که راه شیری یک کهکشان مارپیچی با بازوهای متمایز و واضح نیست بلکه از شاخه‌های متفاوت و ثابتی برخوردار است. جزئیات این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.