بیگ بنگ: بامداد پنجشنبه ۳۰ مهر ماه بارش شهابی جباری، بازمانده دنباله دار«هالی» با ۲۰ شهاب در ساعت رخ می‌دهد که می‌توانید آن را با چشم غیرمسلح ببینید. علت نامگذاری بارش شهابی جباری این است که همه شهاب ها از صورت فلکی جبار یا شکارچی منشأ می گیرند. این صورت فلکی زمستانی است و در اوایل پاییز در حوالی نیمه شب طلوع کرده و قابل رویت می شود.

بارش شهابی جباریبارش شهابی جباری از ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان ماه (از ۲ اکتبر تا ۷ نوامبر) به طول می انجامد، اما در یک بازه تقریبا یک ماهه بارش های شهابی جباری را می توانیم ببینیم ولی اوج یا پیک بارش در اواخر مهرماه یعنی شب سی ام مهر ماه است. بارش شهابی را به دور از آلودگی شهر و در آسمان صاف بدون نیاز به ابزار اپتیکی همچون تلسکوپ، دوربین های دو چشمی، تک چشمی و … به نظاره بنشنید.

بر اساس سرعت ساعتی سمت الرأسی، این بارش بین ۱۵ تا ۳۰ یا به طور میانگین حدود ۲۰ گزارش شده است، به بیان دیگر انتظار داریم در آسمانی صاف و تاریک در یک ساعت این تعداد شهاب قابل رؤیت باشد. هر بارش شهابی یک منشا سیارکی یا دنباله داری دارد. بارش شهابی جباری از توده ذرات به جای مانده از دنباله دار هالی نشات می گیرد.

بارش شهابی جباریدنباله دار هالی هر ۷۶ سال به دور خورشید می چرخد و آخرین عبورش از نزدیکی مدار زمین در دهه ۶۰ بوده است. در سال ۲۰۶۱ دنباله دار هالی با عبور از نزدیکی مدار زمین توده جدیدتری در مدار قرار می دهد و زمین با عبور از میان آن توده با ذرات بیشتری برخورد می کند و شهاب های بیشتری در آن زمان قابل رویت خواهند شد.

سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر: Orionid meteor shower , earthsky.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.