بیگ بنگ: این گیفِ جالب نشان می دهد که یک موشک با چه سرعتی باید از هر سیاره در منظومۀ شمسی پرتاب شود. شرکت خصوصی اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد دو نفر را در اواخر سال 2018 به دور ماه بفرستد. انجام دادن این کار چقدر سخت است؟

به گزارش بیگ بنگ، جاذبه این کار را برایمان عملی می کند اما نسبتأ دشوار است. ماهواره ها با حرکت سریع و سقوط آزاد در سیاره با جاذبه می جنگند، ایستگاه فضایی بین المللی همانند ماهواره ها با سرعت بیش از 28200 کیلومتر بر ساعت سفر می کنند. اما اگر قصد دارید این سیاره را ترک کنید باید سریع تر حرکت کنید. این سرعت «سرعت فرار» نامیده می شود. رسیدن به این سرعت به سوخت زیادی نیاز دارد؛ به همین دلیل موشک زحل پنج كه در ماموريت آپولو مورد استفاده قرار گرفت خیلی بزرگ بود: این موشک ها باید سوخت کافی را تا رسیدن به ماه با خود حمل می کردند.

موشک های اسپیس ایکس کمی کوچکتر از زحل پنج هستند، اما حتی سریعتر حرکت می کنند تا انسان ها را به دور ماه ببرند و برگرداند. ایلان ماسک هنوز از سیارۀ مشتری پرتابی انجام نداده، از آنجایی که سیارات دیگر در منظومه شمسی مان قدرت گرانشی متفاوتی دارند، هر کدام دارای شتاب های پرتاب مختلفی هستند. در مشتری باید به سرعت باورنکردنیِ 217000 کیلومتر بر ساعت رسید زیرا این سیاره دو برابر جرم تمام سیارات دیگر را دارد. این سرعت بالا تنها راهی است که می توانید یک موشک را به فضا پرتاب کنید تا به عقب رانده نشود. در گیف زیر مشاهده می کنید که باید با چه سرعتی حرکت کنید تا هر سیاره در منظومه شمسی را ترک نمایید:

بر همين اساس سرعت فرار در هر يك از سياره‌هاي منظومه شمسی از اين قرار است:

عطارد: 15300 كيلومتر بر ساعت

ناهيد: 37296 كيلومتر بر ساعت

زمين: 40283 كيلومتر بر ساعت

مريخ: 18108 كيلومتر بر ساعت

مشتري: 216720 كيلومتر بر ساعت

زحل: 129923 كيلومتر بر ساعت

اورانوس: 79968 كيلومتر بر ساعت

نپتون: 84815 كيلومتر بر ساعت

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه