بیگ بنگ: فضاپیمای افق های نو ناسا به تازگی واضحترین و با کیفیت ترین عکسها از سطح پلوتو که در زمان عبور از کنار این سیاره کوتوله ثبت کرده بود را به زمین ارسال کرد.

nh-mountainousshorline_0این تصاویر از فاصله حدود 17 هزار کیلومتری سطح پلوتو و تنها 15 دقیقه پیش از عبور نزدیک افق های نو با پلوتو ثبت شده‌اند. این نماهای جدید منطقه ای با وسعت ۸۰ کیلومتر را بر سطح پلوتو نشان می دهد. این منطقه، افق ناهموار پلوتو در ۸۰۰ کیلومتری شمال غربی فلاته ی اسپوتنیک تا کوهستان الادریسی بر لبه ی فلاته ی اسپوتنیک، و دشت های یخ زده ی آن را در بر می گیرد. در ویدیوی زیر می توانید این منطقه که بصورت مجزا مشخص شده را مشاهده کنید:

این‌ نماهای جدید واضحترین تصاویری است که فضاپیما ارسال کرده زیرا فشرده نشده و کیفیت آنها افت پیدا نکرده است. در مقابل، تصاویری که در تابستان به زمین ارسال شده بودند، برای ارسال سریعتر فایل‌ها، فشرده شده بودند. در واقع آنها به عنوان تصاویر پیش نمایش ارائه شده بودند تا زمانی که ماموریت از زمان کافی برای انتقال داده‌های کامل برخوردار شود.
nh-cratersandplains_0این سطح از دقت تاکنون در هیچ تصویری از پلوتو مشاهده نشده است. ویژگی‌هایی مانند دیواره‌های داخلی دهانه‌های سطح سیاره و همچنین دشت‌های یخی حفره‌دار به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. در تصاویر قبلی که رشته‌ کوههایی در سیاره را به نمایش نشان می‌دادند، اکنون می‌توان آن‌ها را بطور مجزا مشاهده کرد. این تصاویر دقیق به دانشمندان کمک خواهد کرد تا لایه‌های سازنده سطح پلوتو را درک کنند. به گفته ناسا، تصاویر بیشتر با این وضوح بالا در هفته‌های آینده دانلود خواهند شد.
nh-plutosbadlands_0هنوز مقادیر زیادی از اطلاعات نزد فضاپیما باقیمانده، یعنی حدود 60 درصد از آنچه در زمان عبور فضاپیما از کنار پلوتو ثبت شده است. این فضاپیما اکنون در فاصله 4.8 میلیارد کیلومتری زمین و حدود 160 میلیون کیلومتری پلوتو قرار دارد و این امر در ترکیب با فناوری محدود حاضر در فضاپیما به این معنی است که داده‌ها با سرعت یک تا چهار کیلوبیت در ثانیه منتقل خواهند شد. تیم فضاپیمای افق های نو به ارسال این داده‌ها تا اکتبر 2016 ادامه خواهند داد و پس از آن، ابزار خود را بر روی هدف جدیدش یعنی جسم یخی 2014 MU69 در کمربند کویپر متمرکز خواهد کرد.

 

سایت علمی بیگ بنگ / منبع:  Where is New Horizons , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.