برخورد شدید سیاهچاله ها چقدر نیرو تولید کرد؟

بیگ بنگ: این نیروی بسیار زیاد برحسب وات – ۳٫۶×۴۹^۱۰ وات یا ۳۶ سپتیلیون یوتا وات است- که از برخورد شدید سیاهچاله ها به بیرون فوران کرد و رصدخانه پیشرفته موج گرانشی تداخل لیزری در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ آن را شناسایی کرد.

031916_notebook_saywhatبه گزارش بیگ بنگ، بجای یک فلش نور، این نیرو شبیه به امواجی در فضا-زمان ظاهر شدند. با ترکیب سیاه چاله ها، جرمی برابر با جرم سه خورشید در چند هزارم ثانیه به امواج گرانشی تبدیل شد، پژوهشگران این رویداد را ۱۲ فوریه در نشریه Physical Review Letters گزارش دادند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص ویدئوی زیر را مشاهده کنید که نحوه ی ایجاد امواج گرانشی شناسایی شده را نشان میدهد که حاصل برخورد دو سیاهچاله متوسط است، این اجرام حدود ۱.۳ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند:

اخترفیزیکدان کلتک “کیپ تورن” در کنفراسی خبری در ماه فوریه ۲۰۱۶ این کشف را اعلام کرد و گفت: « این برخورد طوفانی شدید در تار و پود فضا-زمان ایجاد کرد.» نیروی این طوفان به گفته او ۵۰ برابر بزرگ تر از تمام نیرویی است که تمام ستارگان عالم یک جا تولید می کنند.

مترجم: حسین طریقی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencenews.org

1. فرهاد راشد گفت:

بنظر میرسد در نوشته های فوق ، هر جا که نیرو درج شده منظور انرژی میباشد.(چون جرم و انژی به هم تبدیل میشود نه جرم و نیرو)

• تحریریه‌ی بیگ بنگ تحریریه‌ی بیگ بنگ گفت:

درود، در متن انگلیسی نوشته شده است: power = نیرو، که در فیزیک، توان میزان جابه‌جایی، دگرگونی و یا استفادهٔ انرژی در یکای زمان را نشان می دهد.

2. امیر گفت:

درود
    چندتا سوال دارم:
    پس از برخورد دو سیاه چاله آیا تشکیل یک سیاه چاله واحد میدن؟از نظر اینکه سیاهچاله ها فشرده ترین اجرام شناخته شده هستن آیا پس از برخورد با هم وتشکیل جرم واحد فشرده تر میشن ؟آیا کلا پس از برخورد دو سیاهچاله , سیاهچاله بزرگتری رو تشکیل میدن؟

3. رضا گفت:

بله درسته دو سیاهچاله پس از برخورد با هم امواج گرانشی سهمگینی رو منتشر میکنند و سپس به یک سیاهچاله واحد با جرم بیشتر تبدیل میشوند. یه نکته هم وجود داره که برخورد دو سیاه چاله هیچوقت باعث نابودی این دو نمیشه در واقع سیاه چاله ها به هیچ شکل نابود نمیشن فقط طبق نظریه هاوکینگ با گذشت زمان تبخیر شده و از جرمشان کاسته میشود در ضمن برای از بین رفتن یک سیاه چاله بدین شکل چند ده میلیارد سال زمان لازمه.