بیگ بنگ: این نیروی بسیار زیاد برحسب وات – 3.6×49^10 وات یا 36 سپتیلیون یوتا وات است- که از برخورد شدید سیاهچاله ها به بیرون فوران کرد و رصدخانه پیشرفته موج گرانشی تداخل لیزری در ماه سپتامبر 2015 آن را شناسایی کرد.

031916_notebook_saywhatبه گزارش بیگ بنگ، بجای یک فلش نور، این نیرو شبیه به امواجی در فضا-زمان ظاهر شدند. با ترکیب سیاه چاله ها، جرمی برابر با جرم سه خورشید در چند هزارم ثانیه به امواج گرانشی تبدیل شد، پژوهشگران این رویداد را 12 فوریه در نشریه Physical Review Letters گزارش دادند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص ویدئوی زیر را مشاهده کنید که نحوه ی ایجاد امواج گرانشی شناسایی شده را نشان میدهد که حاصل برخورد دو سیاهچاله متوسط است، این اجرام حدود ۱.۳ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند:

دانلود ویدئو

اخترفیزیکدان کلتک “کیپ تورن” در کنفراسی خبری در ماه فوریه 2016 این کشف را اعلام کرد و گفت: « این برخورد طوفانی شدید در تار و پود فضا-زمان ایجاد کرد.» نیروی این طوفان به گفته او 50 برابر بزرگ تر از تمام نیرویی است که تمام ستارگان عالم یک جا تولید می کنند.

مترجم: حسین طریقی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencenews.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. بله درسته دو سیاهچاله پس از برخورد با هم امواج گرانشی سهمگینی رو منتشر میکنند و سپس به یک سیاهچاله واحد با جرم بیشتر تبدیل میشوند. یه نکته هم وجود داره که برخورد دو سیاه چاله هیچوقت باعث نابودی این دو نمیشه در واقع سیاه چاله ها به هیچ شکل نابود نمیشن فقط طبق نظریه هاوکینگ با گذشت زمان تبخیر شده و از جرمشان کاسته میشود در ضمن برای از بین رفتن یک سیاه چاله بدین شکل چند ده میلیارد سال زمان لازمه.

    1. سپاس
      سوالی دیگه:
      هر چیزی در این دنیا بلاخره مرگی داره.یک سیاه چاله چطور میمیره و نابود میشه؟

  2. درود
    چندتا سوال دارم:
    پس از برخورد دو سیاه چاله آیا تشکیل یک سیاه چاله واحد میدن؟از نظر اینکه سیاهچاله ها فشرده ترین اجرام شناخته شده هستن آیا پس از برخورد با هم وتشکیل جرم واحد فشرده تر میشن ؟آیا کلا پس از برخورد دو سیاهچاله , سیاهچاله بزرگتری رو تشکیل میدن؟

  3. بنظر میرسد در نوشته های فوق ، هر جا که نیرو درج شده منظور انرژی میباشد.(چون جرم و انژی به هم تبدیل میشود نه جرم و نیرو)

    1. درود، در متن انگلیسی نوشته شده است: power = نیرو، که در فیزیک، توان میزان جابه‌جایی، دگرگونی و یا استفادهٔ انرژی در یکای زمان را نشان می دهد.