بیگ بنگ: فضانورد روس ایستگاه فضایی بین‌المللی هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد باکتری‌های زنده‌ای که در بدنه ایستگاه پیدا شده‌اند، به زمین تعلق ندارند و از اعماق فضا به ایستگاه آمده‌اند. با اين‌همه برخلاف تصور اين فضانورد روس، احتمال زميني بودن اين ريزارگانيزم‌ها بسيار بالاتر از فرازميني بودن آنها است، اما همين احتمال ناچيز نيز باعث شده تا روانشناسان به اين فكر بيافتند كه در صورت انتشار خبر كشف حيات فرازميني،‌ انسان‌ها چه واكنشي خواهند داشت؟

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، مايكل وارنوم روانشناس دانشگاه آريزونا و يكي از اعضاي طرح جديد ابتكاري ميان‌سياره‌اي در تلاش است به پاسخ اين پرسش برسد زيرا اين پرسش يكي از ابتدايي‌ترين پرسش‌هاي طرح ميان‌سياره‌اي به شمار مي‌رود. لحظه مقابله انسان و حيات بيگانه، لحظه ناشناخته‌اي است كه تاكنون كسي درباره واكنش رواني انسان نسبت به اين خبر پيش‌بيني انجام نداده‌است.

وارنوم با همكاري دانشمند سياره‌شناس براي رسيدن به پاسخ اين پرسش سه آزمايش انجام دادند. اين دو ميان واكنش نسبت به كشف حيات بيگانه و يافتن شواهدي از حيات ميكروبي فرازميني تفاوتي اساسي قائل شده‌اند. در آزمايش اول، دو محقق نحوه پوشش خبري رسانه‌ها از كشف‌هاي فرازميني را برسي كردند و به ويژه روي 5 رويداد مختلف متمركز شدند: كشف پالسارها در 1967، رصد امواج راديويي Wow در سال 1977 توسط اخترشناسي به نام جري اهمان، كشف فسيل ميكروبي در شهابسنگ مريخي در سال 1996، گزارش رفتار عجيب ستاره تبي در سال 2015 و كشف سياره‌هاي فرازميني كه در مناطق قابل سكونتي از مدار ستاره‌هاي خود قرار دارند در سال 2017.

اين دو محقق در ميان 15 مطلبي كه درباره موضوعات ذكر شده در نشريه‌هايي مانند نيويورك تايمز، وال استريت ژورنال، پست و ديگر نشريات چاپ يا منتشر شده بودند با كمك برنامه تحليل محتواي مكتوب به جستجوي واژه‌هاي مثبت و منفي پرداختند و دريافتند خبرنگاران در توصيف اين رويداد‌ها بيشتر از واژه‌هاي مثبت استفاده مي‌كنند تا منفي. از اين رو نتيجه گرفتند كه واكنش انسان به كشف حيات بيگانه نمي‌تواند واكنشي منفي باشد. رويكردي كه از نظر گوردون پني‌كوك روانشناس دانشگاه ييل اگرچه مستدل است، اما به اعتقاد او تحليل زباني لزوما نمي‌تواند به اثبات پديده‌اي رواني و رفتاري منجر شود،‌به ويژه اينكه مردم به صورت كلي تمايل بيشتري به استفاده از واژه‌هاي مثبت دارند تا منفي.

دو محقق در آزمايشي ديگر از داوطلبان آنلاين درخواست كردند در ازاي دريافت مبلغي پول نسبت به آگهي‌ها درباره ميكروب‌هاي فرازميني واكنش نشان دهند. دانشمندان واكنش 500 نفر درباره كشف فرضي حيات بيگانه را بررسي كردند و باري ديگر با حجم زيادي از واژه‌هاي مثبت مواجه شدند و هيچ ويژگي نمي‌توانست باعث ايجاد تفاوت در واكنش‌ها شود، نه درآمد فردي، نه اخلاقيات، و نه گرايش‌هاي سياسي. اما داوطلبان اين باور را داشتند كه مابقي افراد پذيرش كمتري نسبت به كشف حيات بيگانه خواهند داشت.  وارنوم باور دارد اين رويكرد نيز در ويژگي خود بهتربيني ريشه دارد كه در ميان آمريكايي‌ها رايج است.

در آزمايشي ديگر محققان تكه‌هاي بريده شده از مطالب سال 1996 نيويورك تايمز درباره كشف فسيل ميكروبي درون شهاب‌سنگي مريخي را در اختيار 250 داوطلب قرار دادند، و پيش از آن از حذف شدن بخش تاريخ مطلب اطمينان حاصل كردند. اين فسيل تكه‌اي از مريخ بود كه دانشمندان در ابتدا اعلام كردند ذراتي از فسيل‌هاي سلولي در آن كشف كرده‌اند اما اين ادعا به مرور زمان رد شد.

به عنوان گروه كنترل براي گروه اول نفره، گروهي ديگر از داوطلبان مطالبي از نيويورك‌تايمز را درباره خلق حيات تركيبي در آزمايشگاه كرگ ونتر در سال 2010 مطالعه كردند. داوطلبان هر دو گروه اين‌بار نيز احساس خود را با واژه‌هايي مثبت بيان كردند. براساس اين نتايج،‌پني‌كوك مي‌گويد به احتمال بسيار قوي زماني كه ناسا خبر كشف حيات بيگانه را منتشر كند، دست‌كم آمريكايي‌ها نسبت به آن واكنشي مثبت خواهند داشت. وارنوم هشدار مي‌دهد كه اين نتايج لزوما به معني مثبت بودن واكنش تمامي انسان‌هاي جهان نسبت به كشف حيات فرازميني نيست و تنها بازگو كننده رويكرد آمريكايي‌ها نسبت به اين موضوع است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: washingtonpost.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.