بیگ بنگ: گروهی از محققان ژاپنی رصدخانه ملی اخترشناسی دانشگاه توکیو، با استفاده از تلسکوپ زمینی 188 سانتی متری اوکایاما اولین رصد عبور یا انتقال سیاره K2-3d را از مقابل ستاره ی مادری اش، انجام دادند. اهمیت این کشف بدلیل قرارگیری این سیاره در منطقه قابل سکونت و احتمال پشتیبانی از حیات افزایش می یابد.

سیاره فراخورشید از دید یک هنرمند
سیاره فراخورشید از دید یک هنرمند

به گزارش بیگ بنگ، به وسیله اندازه گیری درصد کاهش نور ستاره می توان اطلاعات زیادی مانند دوره ی گردش انتقالی سیاره به دور ستاره اش را بدست آورد. با اینکه قبلا هم انتقال هزاران سیاره فراخورشید رصد شده بود، رصد انتقال سیاره K2-3d به این دلیل اهمیت دارد که این سیاره در ناحیه قابل سکونت قرار داشته و پتانسیل میزبانی حیات را دارد.

با اینکه قبلا هم انتقال این سیاره رصد شده بود، اما مشکلی که وجود داشت این بود که تعداد رصدهای انجام شده برای پیش بینی انتقال های بعدی به اندازه کافی نبود. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ 188 سانتی بازتابی اوکایاما و استفاده از ابزار رصد جدیدی به نام MuSCAT توانستند دوره گردش سیاره را با دقت بالای 18 ثانیه محاسبه کنند.

دانشمندان اولین رصد زمینی سیاره فراخورشیدی K2-3d با قابلیت پشتیبانی حیات، را با استفاده از تلسکوپ اوکایاما انجام دادند.
دانشمندان اولین رصد زمینی سیاره فراخورشیدی K2-3d با قابلیت پشتیبانی حیات، را با استفاده از تلسکوپ اوکایاما انجام دادند.

سیاره K2-3d یک سیاره فراخورشیدی در فاصله 150 سال نوری است که به دور یک ستاره سرد کوتوله سرخ ِ نوع M با دوره ی چرخش 44.6 روز زمینی در گردش است. شعاع این سیاره 1.5 برابر زمین و با اینکه فاصله اش از ستاره مادر 0.208 واحد نجومی (یک پنجم فاصله زمین تا خورشید) است، سرد بودن ستاره مادری می تواند این سیاره را به یک سیاره با پتانسیل ِ حفظ حیات تبدیل کند. این سیاره دارای شاخص شباهت 0.8 نسبت به زمین است.

به گفته محققان، با احتساب بزرگی سیاره نسبت به زمین و فاصله آن تا ستارۀ مادری، K2-3d را می توان جزء سیارات صخره ای به حساب آورد. همچنین دانشمندان امیدوارند بتوانند با استفاده از نسل بعدی تلسکوپ ها و ابزارهای رصدی، جو سیاره را برای یافتن عناصری مانند اکسیژن مورد کاوش بیشتر قرار دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astronomical Journal  منتشر شده است.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: sci-news.com , sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.